אלבניה עברה שינוי פוליטי, סוציאלי ותרבותי דרסטי אחרי נפילת חומת הברזל ב1990. אשר הביאה איתה את חופש הביטוי, הגירה, וניסיון נואש להשתלב בתרבות המערבית. השינויים הפוליטיים והחברתיים לא פסחו על שדה האמנות האלבני בעשר השנים האחרונות חל מהפך גילוי זירת האמנות הבינלאומית המרובה במגמות וזרמים והאפשריות הגלומות באמנות המשלבת מדיה והטכנולוגיה.

התערוכה במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, תציג מבחר היבטים על האמנות האלבנית הצעירה, כאשר הדגש הוא על אמנים היוצרים בוידאו וצילום.

התערוכה באוצרות אדי מוקה - אוצר בגלריה הלאומית של טריאנה והמנהל האמנותי של הביאנלה בטריאנה והמנהל היוצא של הפירמידה (ICC )– המרכז לאמנות עכשווית, טריאנה. אדי מוקה הוא אחד התורמים החשובים ליצירת השדה של אמנות בת זמננו באלבניה. דרך ארועים פרוייקטים בין לאומיים ושיתופי פעולה , ופיתוח סביבה תאורטית וביקורתית.

בתערוכה זו מציג מוקה את עבודותיהם של האמנים אנרי סאלה ( Anri Sala ) , ארזן שקולולי (Erzen Shkololli ), אדריאן פאצ’י (Adrian Paci ), סיסלי אקסאפא (Sislej Xhafa ), סוקול בוכירי (Sokol Beqiri ) וגאנטיאן שקרוטי (Gentian Shkurti )

העבודות בתערוכה משקפות את מערכות היחסים שפיתחו האמנים עם השינויים שעברה אלבניה מ 1990 דרך המציאות הסובבת אותם ופניה החדשות של אלבניה. השינויים שעברה אלבניה במעמד הפרט והקולקטיב, יחס בין הפרטי והציבורי עקב המעבר למשטר לדמוקרטי. העבודות עוסקות בבניה מחדש דרך החיבור של ההיסטורי והטריטורי. הבניה של השפה האמנותית בין שדה האמנות המקומי לקודים של עולם האמנות הבינלאומי. שינוי התפישה עם פתיחות לעולם המערבי והשימוש במדיומים חדשים.

דרך פאנל רחב של עבודות המאופיינות בפרובוקטיביות ואירוניה מודגשת, מעמידות העבודות יותר מכל את האדם במרכז דרך מגוון החוויות והמהפכים המעצבים את אישיותו (דרך ההיסטורי, עקבות מלחמה וקונפליקט, אופני הצריכה החדשים של הידע), זמניות (תרגום דרך מגוון רעיונות . עבר הווה, מסורת מודרניות, פוסט מודרניות וזיכרון) או טריטוריה (בית , הגירה, גלות). דרך צרוף המקרים והארועים המיוחדים לאלבניה המעבר החד מתרבות סגורה לחברה מגוונת תרבותית השינוי ממסורת אמנות אקדמיסטית מקובעת ורומנטיסיזם לאומני לעבודות וידיאו ומחשב נתנו את רישומם על הזירה של האמנות האלבנית הצעירה.

עבודות הוידיאו של אנרי סלא משיגות איכויות סימבוליות ומטפוריות ומתארות את התקדמותו כאמן בתוך השיח החברת פוליטי. סאלה שהיגר מאלבניה מתרכז באזור הגאוגרפי ממנו הוא הגיע לארה”ב, הוא חוקר את הנחלה ההיסטורית דרך הקשרים חדשים.

עבודתו של סאלה הוצגה בין השאר במניפסטה 3 בביאנלה בונציה ועוד.

סיסלי אקסאפא יגיע לארץ לבנות את המיצב HOT JOURNEY TOWARDS HEAVEN

עבודתו של אקסאפא עוסקת בטרנספורמציה המושפעת מההגירה מהמזרח המשנה את המערב. הוא חוקר את הסטראוטיפים והדעות הקדומות המסתתרות בחברה המערבית מאחורי מושגים של הגירה, גלות, אי חוקיות, חשאיות, ריבוי תרבויות המובילות לצביעות, פחד וקסנופוביה (שנאת זרים).

עבודותיו הוצגו בביאנלה בוונציה, ביאנלה בטורקיה, מניפסטה 3 ועוד.

התנאים הפוסט מודרניים הם במרכז עבודתו של אדריאן פאצי, הוא יוצר במדיומים שונים כציור, פיסול, צילום וידאו ומיצב חקירת התנאים של האדם הנאחז ב ”כאן ועכשיו” לבין זיכרון דיסלוקיישן כפי שהם מובנים בקרב אנשים שחוו הגירה מסיבות חברתיות או פוליטיות.

ארזן שקולולי יציג את HEY YOU וידיאו - עבודותיו של ארזן שקולולי עוסקות בחוקיות טקסים וריטואלים מסורתיים מקומיים, מערערות וחותרות תחת סימבוליזם עכשווי.

שקולולי הציג לאחרונה במניפסטה 4 בפרנקפורט.

סוקול בוקרי הוא דמות מפתח במהפך שחל בזירת האמנות של קוסובו, שהייתה עד שנות התשעים תקועה ברומנטיזם לאומני ואקדמיזם מוקדם. עבודתו של סוקול בוכירי קונספטואלית, רדיקאלית ומשקפת מציאות אגרסיבית מציאות כמעט ללא דרך מוצא. בעבודה FUCK YOU שתוצג במרכז שואל בוקרי באופן סימבולי - מי דופק את מי? עם פתיחת הגבולות וריבוי התרבויות של אירופה המאוחדת. המזרח אירופיים דופקים את המערב אירופיים מפני שאתם האידאל שלנו, הנסיכים מסיפורי האגדות, אפילו אם אתם חושבים שאתם דופקים אותנו בכך שאתם משלמים את לנו וסוגרים את החשבון.

גאנטיאן שקרוטי אמן וידיאו ומיצג מהדור הצעיר יציג את העבודה GO WEST.

GO WEST - משחק מחשב תלת ממדי המאפשר למשתתף לתקוף את חופי איטליה תוך התמודדות עם מצבים חברתיים סותרים. עבודותיו של שקרוטי הוצגו לאחרונה בפסטיבל TERRA@ MEDIAבביאנלה של אלבניה ובפסטיבל Digital is not Analog

מעבר לנוכחות המשותפת בעבודות של קונפליקט בין עבר להווה והעיסוק המשותף ביום יום ובמובן מעליו. האמנות האלבנית בת זמננו מהדהדת גם בקונטקסט הישראלי ועוסקת בנושאי עניין קרובים כגון בידוד/תקשורת והדיון סביב מרכז ופריפריה.

כנקודת מפגש ראשונה של הציבור הישראלי עם האמנות האלבנית הצעירה התערוכה היא אפשרות לגלות נושאים המעסיקים את הפועלים בשדה האמנות האלבני וההקשרים האפשריים עם שדה האמנות המקומי. אלבניה מדינה שהייתה ”מחוץ לתחום” והנראות כל כך הרבה שנים לאחרונה לוקחת חלק משמעותי בקונטקסט האמנות הבינלאומית. תערוכה זו פותחת צוהר אל מרכז העשיה האמנותית הצעירה באלבניה והאופן בו התגבשה בשנים האחרונות. ומזמנת יצירת דיאלוגים רלוונטיים חדשים.

יוזמת הפרויקט: סטפאני בן זקן

 

תערוכות ופרויקטים (2001-2022)
ארכיונים

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

BITTER SWEET HARMONY

אלבניה עברה שינוי פוליטי, סוציאלי ותרבותי דרסטי אחרי נפילת חומת הברזל ב1990. אשר הביאה איתה את חופש הביטוי, הגירה, וניסיון נואש להשתלב בתרבות המערבית. השינויים הפוליטיים והחברתיים לא פסחו על שדה האמנות האלבני בעשר השנים האחרונות חל מהפך גילוי זירת האמנות הבינלאומית המרובה במגמות וזרמים והאפשריות הגלומות באמנות המשלבת מדיה והטכנולוגיה.

התערוכה במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, תציג מבחר היבטים על האמנות האלבנית הצעירה, כאשר הדגש הוא על אמנים היוצרים בוידאו וצילום.

התערוכה באוצרות אדי מוקה - אוצר בגלריה הלאומית של טריאנה והמנהל האמנותי של הביאנלה בטריאנה והמנהל היוצא של הפירמידה (ICC )– המרכז לאמנות עכשווית, טריאנה. אדי מוקה הוא אחד התורמים החשובים ליצירת השדה של אמנות בת זמננו באלבניה. דרך ארועים פרוייקטים בין לאומיים ושיתופי פעולה , ופיתוח סביבה תאורטית וביקורתית.

בתערוכה זו מציג מוקה את עבודותיהם של האמנים אנרי סאלה ( Anri Sala ) , ארזן שקולולי (Erzen Shkololli ), אדריאן פאצ’י (Adrian Paci ), סיסלי אקסאפא (Sislej Xhafa ), סוקול בוכירי (Sokol Beqiri ) וגאנטיאן שקרוטי (Gentian Shkurti )

העבודות בתערוכה משקפות את מערכות היחסים שפיתחו האמנים עם השינויים שעברה אלבניה מ 1990 דרך המציאות הסובבת אותם ופניה החדשות של אלבניה. השינויים שעברה אלבניה במעמד הפרט והקולקטיב, יחס בין הפרטי והציבורי עקב המעבר למשטר לדמוקרטי. העבודות עוסקות בבניה מחדש דרך החיבור של ההיסטורי והטריטורי. הבניה של השפה האמנותית בין שדה האמנות המקומי לקודים של עולם האמנות הבינלאומי. שינוי התפישה עם פתיחות לעולם המערבי והשימוש במדיומים חדשים.

דרך פאנל רחב של עבודות המאופיינות בפרובוקטיביות ואירוניה מודגשת, מעמידות העבודות יותר מכל את האדם במרכז דרך מגוון החוויות והמהפכים המעצבים את אישיותו (דרך ההיסטורי, עקבות מלחמה וקונפליקט, אופני הצריכה החדשים של הידע), זמניות (תרגום דרך מגוון רעיונות . עבר הווה, מסורת מודרניות, פוסט מודרניות וזיכרון) או טריטוריה (בית , הגירה, גלות). דרך צרוף המקרים והארועים המיוחדים לאלבניה המעבר החד מתרבות סגורה לחברה מגוונת תרבותית השינוי ממסורת אמנות אקדמיסטית מקובעת ורומנטיסיזם לאומני לעבודות וידיאו ומחשב נתנו את רישומם על הזירה של האמנות האלבנית הצעירה.

עבודות הוידיאו של אנרי סלא משיגות איכויות סימבוליות ומטפוריות ומתארות את התקדמותו כאמן בתוך השיח החברת פוליטי. סאלה שהיגר מאלבניה מתרכז באזור הגאוגרפי ממנו הוא הגיע לארה”ב, הוא חוקר את הנחלה ההיסטורית דרך הקשרים חדשים.

עבודתו של סאלה הוצגה בין השאר במניפסטה 3 בביאנלה בונציה ועוד.

סיסלי אקסאפא יגיע לארץ לבנות את המיצב HOT JOURNEY TOWARDS HEAVEN

עבודתו של אקסאפא עוסקת בטרנספורמציה המושפעת מההגירה מהמזרח המשנה את המערב. הוא חוקר את הסטראוטיפים והדעות הקדומות המסתתרות בחברה המערבית מאחורי מושגים של הגירה, גלות, אי חוקיות, חשאיות, ריבוי תרבויות המובילות לצביעות, פחד וקסנופוביה (שנאת זרים).

עבודותיו הוצגו בביאנלה בוונציה, ביאנלה בטורקיה, מניפסטה 3 ועוד.

התנאים הפוסט מודרניים הם במרכז עבודתו של אדריאן פאצי, הוא יוצר במדיומים שונים כציור, פיסול, צילום וידאו ומיצב חקירת התנאים של האדם הנאחז ב ”כאן ועכשיו” לבין זיכרון דיסלוקיישן כפי שהם מובנים בקרב אנשים שחוו הגירה מסיבות חברתיות או פוליטיות.

ארזן שקולולי יציג את HEY YOU וידיאו - עבודותיו של ארזן שקולולי עוסקות בחוקיות טקסים וריטואלים מסורתיים מקומיים, מערערות וחותרות תחת סימבוליזם עכשווי.

שקולולי הציג לאחרונה במניפסטה 4 בפרנקפורט.

סוקול בוקרי הוא דמות מפתח במהפך שחל בזירת האמנות של קוסובו, שהייתה עד שנות התשעים תקועה ברומנטיזם לאומני ואקדמיזם מוקדם. עבודתו של סוקול בוכירי קונספטואלית, רדיקאלית ומשקפת מציאות אגרסיבית מציאות כמעט ללא דרך מוצא. בעבודה FUCK YOU שתוצג במרכז שואל בוקרי באופן סימבולי - מי דופק את מי? עם פתיחת הגבולות וריבוי התרבויות של אירופה המאוחדת. המזרח אירופיים דופקים את המערב אירופיים מפני שאתם האידאל שלנו, הנסיכים מסיפורי האגדות, אפילו אם אתם חושבים שאתם דופקים אותנו בכך שאתם משלמים את לנו וסוגרים את החשבון.

גאנטיאן שקרוטי אמן וידיאו ומיצג מהדור הצעיר יציג את העבודה GO WEST.

GO WEST - משחק מחשב תלת ממדי המאפשר למשתתף לתקוף את חופי איטליה תוך התמודדות עם מצבים חברתיים סותרים. עבודותיו של שקרוטי הוצגו לאחרונה בפסטיבל TERRA@ MEDIAבביאנלה של אלבניה ובפסטיבל Digital is not Analog

מעבר לנוכחות המשותפת בעבודות של קונפליקט בין עבר להווה והעיסוק המשותף ביום יום ובמובן מעליו. האמנות האלבנית בת זמננו מהדהדת גם בקונטקסט הישראלי ועוסקת בנושאי עניין קרובים כגון בידוד/תקשורת והדיון סביב מרכז ופריפריה.

כנקודת מפגש ראשונה של הציבור הישראלי עם האמנות האלבנית הצעירה התערוכה היא אפשרות לגלות נושאים המעסיקים את הפועלים בשדה האמנות האלבני וההקשרים האפשריים עם שדה האמנות המקומי. אלבניה מדינה שהייתה ”מחוץ לתחום” והנראות כל כך הרבה שנים לאחרונה לוקחת חלק משמעותי בקונטקסט האמנות הבינלאומית. תערוכה זו פותחת צוהר אל מרכז העשיה האמנותית הצעירה באלבניה והאופן בו התגבשה בשנים האחרונות. ומזמנת יצירת דיאלוגים רלוונטיים חדשים.

יוזמת הפרויקט: סטפאני בן זקן

 

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס