פרויקט ”לא מוכרים” (של טל אדלר) נולד בשנת 2003 בעקבות פרסומים על ריסוס של שדות בדואיים בנגב בחומר רעיל, מהאוויר, ביוזמת המדינה. טל אדלר, אמן, מרצה ויזם פרויקטים לשינוי חברתי, החל לחקור את הנושא ולהתוודע ליישובים הלא מוכרים וליושביהם. מתוך הכרה בחשיבותה של דעת קהל בתהליכים מדיניים, גיבש אדלר פרויקט העושה שימוש בכלים אמנותיים, תקשורתיים, חינוכיים וחברתיים כדי להביא את סיפורם של היישובים הבדואיים הלא מוכרים בנגב לקהלים רחבים בחברה הישראלית.
בעזרת המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב ובעזרת קשרים אישיים שנרקמו במהלך העבודה פנה אדלר לתושבים, לנציגים רשמיים ולנציגי קבוצות בכפרים הלא מוכרים, וביקש אותם להשתתף בפרויקט שיציג כל כפר וכפר באמצעות סיפור ותצלום. ההחלטה על הסיפור שיסופר ועל התצלום שילווה אותו התקבלה בתהליך משותף שארך למעלה משנתיים, וכלל פגישות, ראיונות ודיונים משותפים.
פורמט הצילום הפנורמי שיושם בפרויקט מקובל בעיקר לצורך צילומי נוף או צילומי קבוצות. תולדות הצילום מלמדות כי רוב תצלומי הנוף הפנורמיים מציגים טבע רב עוצמה ונופים פראיים; לבני-אדם אין לרוב זכר בתצלומים הללו. אם הם מופיעים בהם כלל ועיקר, הם מוצגים, בהתאם לתפישה הרומנטית, כדמויות זעירות. חלק מהנוף.
את התצלומים הפנורמיים בפרויקט ”לא מוכרים” אפשר לראות, על כן, גם כתגובה לאופן שבו ראו מנהיגי המדינה בתקופות השונות את הנגב ואת יושביו הבדואים. התפישות הרומנטיות של עדר כבשים עם רועה וחליל בקו האופק, ולצדן אידיאות עיצובו מחדש של הנגב לפי תקנים מערביים מיובאים, מעומתות בפרויקט עם דימויים של מציאות עכשווית ומגוונת. דימויים חדים וברורים, שמושאיהם ניצבים לרוב בקדמת הצילום, מביטים היישר בעיניו של הצופה. הסיפורים שלצדם מבהירים את ההקשר החברתי, הפוליטי והאנושי של התצלום.
במסגרת פרויקט ”לא מוכרים” יוקם גם אתר אינטרנט שישמש מעין פורטל ליישובים הלא מוכרים, וינצל את התצלומים והסיפורים כמבוא להיכרות עמוקה יותר עם הכפרים ועם יושביהם. ספר שייצא לאור בקרוב יכיל, לצד התצלומים והסיפורים, גם מאמרים בנושא.
הפרויקט, בנדודיו העתידיים ברחבי הארץ, יבקש גם לשמש מקום למפגש בין בני קבוצות שונות, ערבים ויהודים מהנגב וממקומות אחרים. מפגשים אלה, שיהיו אולי ראשיתה של היכרות עמוקה ורחבה יותר, יבקשו להסיר מסכים של בורות, של חשש ושל תפישות שגויות.
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
פרויקט ”לא מוכרים” (של טל אדלר) נולד בשנת 2003 בעקבות פרסומים על ריסוס של שדות בדואיים בנגב בחומר רעיל, מהאוויר, ביוזמת המדינה. טל אדלר, אמן, מרצה ויזם פרויקטים לשינוי חברתי, החל לחקור את הנושא ולהתוודע ליישובים הלא מוכרים וליושביהם. מתוך הכרה בחשיבותה של דעת קהל בתהליכים מדיניים, גיבש אדלר פרויקט העושה שימוש בכלים אמנותיים, תקשורתיים, חינוכיים וחברתיים כדי להביא את סיפורם של היישובים הבדואיים הלא מוכרים בנגב לקהלים רחבים בחברה הישראלית.
בעזרת המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב ובעזרת קשרים אישיים שנרקמו במהלך העבודה פנה אדלר לתושבים, לנציגים רשמיים ולנציגי קבוצות בכפרים הלא מוכרים, וביקש אותם להשתתף בפרויקט שיציג כל כפר וכפר באמצעות סיפור ותצלום. ההחלטה על הסיפור שיסופר ועל התצלום שילווה אותו התקבלה בתהליך משותף שארך למעלה משנתיים, וכלל פגישות, ראיונות ודיונים משותפים.
פורמט הצילום הפנורמי שיושם בפרויקט מקובל בעיקר לצורך צילומי נוף או צילומי קבוצות. תולדות הצילום מלמדות כי רוב תצלומי הנוף הפנורמיים מציגים טבע רב עוצמה ונופים פראיים; לבני-אדם אין לרוב זכר בתצלומים הללו. אם הם מופיעים בהם כלל ועיקר, הם מוצגים, בהתאם לתפישה הרומנטית, כדמויות זעירות. חלק מהנוף.
את התצלומים הפנורמיים בפרויקט ”לא מוכרים” אפשר לראות, על כן, גם כתגובה לאופן שבו ראו מנהיגי המדינה בתקופות השונות את הנגב ואת יושביו הבדואים. התפישות הרומנטיות של עדר כבשים עם רועה וחליל בקו האופק, ולצדן אידיאות עיצובו מחדש של הנגב לפי תקנים מערביים מיובאים, מעומתות בפרויקט עם דימויים של מציאות עכשווית ומגוונת. דימויים חדים וברורים, שמושאיהם ניצבים לרוב בקדמת הצילום, מביטים היישר בעיניו של הצופה. הסיפורים שלצדם מבהירים את ההקשר החברתי, הפוליטי והאנושי של התצלום.
במסגרת פרויקט ”לא מוכרים” יוקם גם אתר אינטרנט שישמש מעין פורטל ליישובים הלא מוכרים, וינצל את התצלומים והסיפורים כמבוא להיכרות עמוקה יותר עם הכפרים ועם יושביהם. ספר שייצא לאור בקרוב יכיל, לצד התצלומים והסיפורים, גם מאמרים בנושא.
הפרויקט, בנדודיו העתידיים ברחבי הארץ, יבקש גם לשמש מקום למפגש בין בני קבוצות שונות, ערבים ויהודים מהנגב וממקומות אחרים. מפגשים אלה, שיהיו אולי ראשיתה של היכרות עמוקה ורחבה יותר, יבקשו להסיר מסכים של בורות, של חשש ושל תפישות שגויות.
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס