היסטים, שינויים ושגיאות מכוונות משנים את משמעותו של המוכר, הנראה והגלוי בעבודותיו של יאיר גרבוז, ומפנים את תשומת הלב לסמוי, לנסתר, ל"אחורי הקלעים" של השפה ושל המציאות.

 

טכניקה מעורבת על דיקט, 40X40

כותרת יצירתו האחרת של גרבוז בתערוכה, ממציאים ומגלים יהודים, יורה חץ מפוצל ומורעל, כפי שעושות רבות מיצירותיו בכלל. ראשית היא מכוונת אל הגאווה המטופשת של זיהוי הגניוס היהודי במדע, בטכנולוגיה, בכל דבר. שנית היא מצביעה על הפרנויה הדוחקת לאתר, לגלות ולעתים להמציא יהודים כאשמים לכל צרה, צוקה ומצוקה בעולם. שלישית, במעין היפוך וסגירת מעגל, היא מאחדת את שני אלה: ליהודים אכן מקום מכובד בין הממציאים והמגלים – ורבים מן המחקרים ומן הגילויים שלהם אכן הובילו, ישירות או בעקיפין, להמצאות נוראיות בעלות השלכות קטסטרופליות.

תערוכות ופרויקטים (2001-2022)
ארכיונים

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ממציאים ומגלים יהודים

 

 

היסטים, שינויים ושגיאות מכוונות משנים את משמעותו של המוכר, הנראה והגלוי בעבודותיו של יאיר גרבוז, ומפנים את תשומת הלב לסמוי, לנסתר, ל"אחורי הקלעים" של השפה ושל המציאות.

 

טכניקה מעורבת על דיקט, 40X40

כותרת יצירתו האחרת של גרבוז בתערוכה, ממציאים ומגלים יהודים, יורה חץ מפוצל ומורעל, כפי שעושות רבות מיצירותיו בכלל. ראשית היא מכוונת אל הגאווה המטופשת של זיהוי הגניוס היהודי במדע, בטכנולוגיה, בכל דבר. שנית היא מצביעה על הפרנויה הדוחקת לאתר, לגלות ולעתים להמציא יהודים כאשמים לכל צרה, צוקה ומצוקה בעולם. שלישית, במעין היפוך וסגירת מעגל, היא מאחדת את שני אלה: ליהודים אכן מקום מכובד בין הממציאים והמגלים – ורבים מן המחקרים ומן הגילויים שלהם אכן הובילו, ישירות או בעקיפין, להמצאות נוראיות בעלות השלכות קטסטרופליות.

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס