נגישות
menu      
אודות המרכז
אודות המרכז
תערוכות ופרויקטים
תערוכות ופרויקטים
חינוך וקהילה
חינוך וקהילה
ארכיונים
ארכיונים
אמן אורח
אמן אורח
הרשימות שלי
הרשימות שלי
חיפוש מתקדם
תחביר
חפש...
סיכול ממוקד
מקטלג
מס' קטלוגי
מדיום
סוג הוידיאו
שנה
2011
לינקים
אירועים
פרויקטים
מודלים
פרסומים
פריטים קשורים

סדרת תצלומים, הדפסות דיגיטליות, 170x116

הביטוי "סיכול ממוקד" התנחל בשפה העברית במהלך העשור האחרון. הוא מתאר הוצאה להורג, ללא הליך משפטי או בירור, של חשוד או מבוקש בגין פעילות טרור או השתייכות לארגון טרור. החשודים מוצאים להורג בירי מן הקרקע, מכלי טיס מאוישים, מכלי טיס בלתי מאוישים (מזל"טים וכדומה) או באמצעות פצצות שהוטמנו בבתים או בכלי הרכב שלהם. למותר לציין שלעתים חלה טעות בזיהוי או שהחיסול אינו כה ממוקד, וגורם למה שהצבא מכנה "נזק סביבתי", כלומר, הרוגים ופצועים בסביבתו של החשוד, ונזק לרכוש שאינו קשור אליו. 

 

מיקי קרצמן, המלווה זה למעלה משני עשורים את הנעשה בשטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים, נכנס בסדרה החדשה שלו לתפקיד ה"ממקד": זה שמאתר את החשוד, עוקב אחריו, לוחץ על ההדק. הדק המצלמה, הפעם, ולא זה של רובה הצלפים או של מקלע כלי הטיס. הסדרה כולה צולמה מהר הצופים, באמצעות עדשה מיוחדת המותקנת בכלי טיס בלתי מאוישים. החשודים – מדומים, במקרה הזה – נראים כשהם שקועים בפעילותם היומיומית. מובן שאינם חושדים שמישהו עוקב אחריהם, שמשהו עומד לקרות להם. קרצמן "מעתיק" את אסתטיקת החשד והמִסגור של הקורבן-מטרה, כפי ששוכללה בידי מחלקות הדוברות של צה"ל בדימויים שמוצגים לתקשורת ולציבור, ומחבר אותה לפרקטיקות של ציד ושל מעקב אלקטרוני. האסתטיקה הפרנואידית מציבה את הסובייקט מניה וביה במקומו של האשם, זה שהלחיצה על כפתור שחרור התריס או ההדק היא הפעולה המתבקשת כדי להענישו. 

קרא עוד...
T
כתוב משהו בנושא זה?...
שליחה באמצעות Ctrl+Enter
פרסם
בטל
המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון(צפייה)
קטגוריה...
אודות המרכז
תערוכות ופרויקטים
חינוך וקהילה
ארכיונים
אמן אורח
הרשימות שלי
אמן אורח
הרשימות שלי

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

סיכול ממוקד

סדרת תצלומים, הדפסות דיגיטליות, 170x116

הביטוי "סיכול ממוקד" התנחל בשפה העברית במהלך העשור האחרון. הוא מתאר הוצאה להורג, ללא הליך משפטי או בירור, של חשוד או מבוקש בגין פעילות טרור או השתייכות לארגון טרור. החשודים מוצאים להורג בירי מן הקרקע, מכלי טיס מאוישים, מכלי טיס בלתי מאוישים (מזל"טים וכדומה) או באמצעות פצצות שהוטמנו בבתים או בכלי הרכב שלהם. למותר לציין שלעתים חלה טעות בזיהוי או שהחיסול אינו כה ממוקד, וגורם למה שהצבא מכנה "נזק סביבתי", כלומר, הרוגים ופצועים בסביבתו של החשוד, ונזק לרכוש שאינו קשור אליו. 

 

מיקי קרצמן, המלווה זה למעלה משני עשורים את הנעשה בשטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים, נכנס בסדרה החדשה שלו לתפקיד ה"ממקד": זה שמאתר את החשוד, עוקב אחריו, לוחץ על ההדק. הדק המצלמה, הפעם, ולא זה של רובה הצלפים או של מקלע כלי הטיס. הסדרה כולה צולמה מהר הצופים, באמצעות עדשה מיוחדת המותקנת בכלי טיס בלתי מאוישים. החשודים – מדומים, במקרה הזה – נראים כשהם שקועים בפעילותם היומיומית. מובן שאינם חושדים שמישהו עוקב אחריהם, שמשהו עומד לקרות להם. קרצמן "מעתיק" את אסתטיקת החשד והמִסגור של הקורבן-מטרה, כפי ששוכללה בידי מחלקות הדוברות של צה"ל בדימויים שמוצגים לתקשורת ולציבור, ומחבר אותה לפרקטיקות של ציד ושל מעקב אלקטרוני. האסתטיקה הפרנואידית מציבה את הסובייקט מניה וביה במקומו של האשם, זה שהלחיצה על כפתור שחרור התריס או ההדק היא הפעולה המתבקשת כדי להענישו. 

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס