הכנס ”סנהדרין” עוסק בקשר שבין המוזיאון למדינת הלאום, דרך בחינה של מספר מודלים של מוזיאונים, בזמנים בהם מעמדה של מדינת הלאום מתערער לנוכח השפעותיה של הכלכלה הניאו-ליברלית. הכנס יעסוק בשאלות כגון: כיצד המוזיאון עוזר בהפצה של אידיאולוגיות פוליטיות בזמנים של שינוי ביחסי הכוח שבין כלכלות לאומיות וניאו-ליברליות? כיצד המוזיאון בונה ייצוג של העבר כאשר ההווה סותר אותו מבחינה אידיאולוגית (בייחוד בארצות קומוניסטיות בעבר)? כיצד הוא יכול להיות ביקורתי כלפי המדינה או כלפי המימון התאגידי ומדוע עדיין חשוב למוסדות אמנות להיות ביקורתיים או לפחות לשמור על חזות ביקורתית? שאלות אלו הן נקודת הפתיחה והמסגרת לכנס זה. רשימת המשתתפים: צ’ארלס אשה, מנהל מוזיאון ואן- אבה, איידנהובן ועורך שותף בהוצאת הספרים והמגזינים ”Afterall”, מרדכי עומר, המנכ”ל והאוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות, מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב, יוזם ומנהל הגלריה האוניברסיטאית, אנה ינבסקי, אוצרת במוזיאון ,MOMA וורשה, אריאלה אזולאי, מרצה לתרבות חזותית ולפילוסופיה בת זמננו לתרבות ולפרשנות באוניברסיטת בר אילן, אוצרת ובמאית סרטי תעודה, גליה בר אור, מנהלת ואוצרת של המשכן לאמנות עין חרוד, זדנקה בדובינץ’, מנהלת המוזיאון לאמנות מודרנית, לובליאנה, רונה סלע, אוצרת וחוקרת של צילום מקומי, נינה מונטמאן, ראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה באקדמיה המלכותית לאמנות, שטוקהולם, אוצרת ומבקרת עצמאית, דליה לוין, מנהלת ואוצרת של מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

הכניסה חופשית מומלץ להירשם מראש באי- מייל : info@digitalartlab.org.il או בטלפון: 03-5568792

יום רביעי | 18.06.08 

14:00 - 14:15 >> גלית אילת - דברי פתיחה גלית אילת היא מנהלת ואוצרת המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית והעורכת הראשית של המגזין המקוון ”מארב”. 

14:15 - 15:00 >> נינה מונטמן - נרטיבים פוסט לאומיים של שייכות. בראשית ימיו, במאה ה- 18, היה המוזיאון הציבורי פרויקט לאומי. מטרתו היתה ליצור נרטיב של היסטוריה ומורשת לאומית ייצוגית. כיום משקף מצבם של מוסדות האמנות את יחסי הכוח הכלליים של מערך קפיטליסטי, ניאו ליברלי. אולם כיצד יכול מוסד האמנות לזנוח את תפקידו האסטרטגי והפוליטי ובמקום זאת לפעול מחוץ להשיג ידה של ההשפעה הממשלתית? וכיצד השפעה זו נראית בעידן של קפיטליזם גלובאלי המייצר מודלים של ניהול הפועלים ע”פ כללי השוק החופשי והגלובליזציה ומוכתבים על ידי אינטרסים כלכליים כמעט באופן בלעדי. נינה מונטמן עומדת בראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה באקדמיה המלכותית, שטוקהולם. אוצרת ומבקרת עצמאית. 

15:00 - 15:45 >> רונה סלע - היסטוריות מתנגשות; מהו תפקידו של מוזיאון עירוני בעיר מעורבת? מקרה מוזיאון העיר חיפה ”ההיסטוריה היא ברירה טבעית. גרסאות משתנות של העבר נאבקות על הבכורה; קמות עוּבדות ממינים חדשים, ואמיתות קמאיות, ישנות מוּבלות אל הקיר, חבושות עיניים ומעשנות סיגריות אחרונות. רק המוטציות של החזקים מתקיימות. החלשים, האלמונים, המובסים משאירים רק סימנים מעטים [...] ההיסטוריה אינה אוהבת אלא את הרוֹדים בה: הריהי מערכת יחסים של שיעבוד הדדי” (סלמן רושדי, בושה, 1983, 117)”. רונה סלע היא אוצרת וחוקרת המתמקדת בהיסטוריה החזותית של הקונפליקט הלאומי הישראלי-פלסטיני. 

15:45 - 16:15 >> הפסקה 

16:15 - 17:00 >> אנה ינבסקי - טריטוריות חדשות במוזיאון. מוזיאון בטריטוריות חדשות. המקרה של מוזיאון ה- MOMA בוורשה. ההרצאה תעסוק בהיסטוריה של התחרות לבנית המוזיאון לאמנות מודרנית בורשה שתוכנן על ידי כריסטיאן קרז, ובהשפעותיה על המרחב הציבורי. בנוסף תינתן סקירה של הפעילויות העכשויות בחללי התערוכות המתחלפות של המוזיאון. אנה ינבסקי היא אוצרת במוזיאון ה- MOMA בורשה.

17:00 - 17:45 >> דליה לוין - ממוזיאון עירוני למוזיאון לאמנות עכשוית שנת 2000 מציינת את ההתנתקות של מוזיאון הרצליה מעברו הפיזי והקונספטואלי. ההפרדה הפיזית מבית יד לבנים, אתר הנצחה לחיילי צה”ל תושבי הרצליה (אשר שימש בעבר ככניסה הראשית למוזיאון), שחרר את המוזיאון ואפשר לו לקבל החלטות אוצרותיות המתבססות על שיקולים אמנותיים בלבד. במקביל שונה שם המוזיאון באופן רשמי למוזיאון הרצליה לאמנות עכשוית, צעד אחרון בדרך להפיכתו למוזיאון המיועד לתצוגה של אמנות עכשוית ישראלית ובינלאומית. לצעדים אלו היתה השפעה משמעותית על היחסים של המוזיאון עם העיר הרצליה כמו גם עם מרכזי הכוח בשדה האמנות הישראלית. דליה לוין היא מנהלת מוזיאון הרצליה לאמנות עכשוית. 

17:45 - 18:30 >> זדנקה בדובינץ’ - מטריצות בלתי פורמליות של עבודה בגלריה מודרנה וכמה חללי אמנות אחרים בסלובניה. בדומה למקומות אחרים במזרח אירופה, בסלובניה עדיין אין מערכת אמנות שתתפקד בצורה שווה לזו של המערב. עובדה זו הופכת את הקשרים והבריתות בין אמנים, חללי אמנות והקהל חשובים הרבה יותר. היא הובילה ליצירה של מטריצת עבודה בלתי פורמלית. הדוגמא האחרונה ליוזמה מהסוג הזה היתה פרויקט שנקרא מארחים גלריה מודרנה, בו מעורבים יותר מעשרים חללי אמנות בסלובניה שתומכים בגלריה מודרנה שעברה מסכת של לחצים פוליטיים במהלך ארבע השנים האחרונות. זדנקה בדובינץ’ היא המנהלת של המוזיאון לאמנות מודרנית בלובליאנה. 18:30 - 20:00 >> פאנל - המוזיאון כ”מפרק וכבונה” של אידאולוגיות. זדנקה בדובינץ’, אנה ינבסקי ודליה לוין >>>> מנחה: נינה מונטמן

יום חמישי | 19.06.08

15:00 - 15:15 >> אייל דנון - דברי פתיחה
אייל דנון הוא אוצר במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית ומקים שותף של עמותת איאם המתמקדת בנרטיבים ככלי לשינוי חברתי.

15:15 - 16:00 >> אריאלה אזולאי - הצופה בצילום יכולה לערער את היסודות הלאומיים של המוזיאון
בהרצאה תצייר אזולאי את קוי המתאר של האזרחית-הצופה ותשאל מה מאפשר את נקודת המבט האזרחית של צפיה בדימויים. הנחת היסוד היא שנקודת המבט הזו צריכה לסרב לראות בדמויות המצולמות אוביקטים של צילום בלבד. אין בכך די. בהקשר של הכיבוש, שהוא מקרה הבוחן, צופה-אזרחית צריכה להתעלות לא רק מעל לחוקי החלל המקצועי אלא גם מעל אלו של הלאומי. התעלות מעל לחוקים אלו תאפשר לה להגיע לחלל של הצילום בו אלו שנדחקו למצב של אין-מדינה ונשללה מהם הזכות לאזרחות, הופכים לאזרחים. חלק מציבור האזרחים של הצילום. דרך צילום, הדמויות המצולמות דורשות את זכותן לדיבור פוליטי, למבט ולפעולה ומזמינות את הצופים להשיב על כנו, יחד איתן, את המרחב הפוליטי ממנו הן נושלו.
אריאלה אזולאי היא מרצה לתרבות חזותית ולפילוסופיה בת זמנו, לתרבות ולפרשנות באוניברסיטת בר-אילן. אוצרת ובמאית סרטי תעודה.

16:00 - 16:45 >> גליה בר אור - המוזיאון והיסטוריה אלטרנטיבית
משמעותם של המוזיאון, האוסף והתערוכה כמרחב זיכרון אלטרנטיבי המאפשר מפגש מחודש עם צמתים בעבר מפרספקטיבה של ההווה.
גליה בר אור היא מנהלת ואוצרת של המשכן לאמנות עין חרוד.

16:45 - 17:15 >> הפסקה

17:15 - 18:00 >> צ’ארלס אשה - מוזיאון אפשרי; מבט על מוזיאון ואן אבה באיינדהובן.
אשה יציג את מוזיאון הואן אבה באיינדהובן, הולנד תוך התיחסות לנקודות זמן משמעותיות בהסטוריה שלו. הוא יסביר הבטים במדיניות התערוכות והאוסף העכשוית שלו המונחים על ידי רעיונות של הכנסת אורחים רדיקלית וזיכרון ביקורתי.
צ’ארלס אשה הוא המנהל של מוזיאון ואן אבה באיינדהובן ועורך שותף בהוצאת הספרים והמגזינים Afterall.

18:00 - 18:45 >> מרדכי עומר - האוצר כמפרש והתערוכה כהד לפרוש.
מרדכי עומר הוא המנכ”ל והאוצר הראשי של מוזיאון תל-אביב, מרצה בכיר באוניברסיטת תל-אביב, יוזם ומנהל הגלריה האוניברסיטאית.

18:45 - 20:15 >> פאנל סיום - אוסף כ”ארגז כלים” לעיצובם של נרטיבים.
צ’ארלס אשה, מרדכי עומר, גליה בר אור ונינה מונטמן >>>> מנחה: גלית אילת

תערוכות ופרויקטים (2001-2022)
ארכיונים

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

כנס הסנהדרין

הכנס ”סנהדרין” עוסק בקשר שבין המוזיאון למדינת הלאום, דרך בחינה של מספר מודלים של מוזיאונים, בזמנים בהם מעמדה של מדינת הלאום מתערער לנוכח השפעותיה של הכלכלה הניאו-ליברלית. הכנס יעסוק בשאלות כגון: כיצד המוזיאון עוזר בהפצה של אידיאולוגיות פוליטיות בזמנים של שינוי ביחסי הכוח שבין כלכלות לאומיות וניאו-ליברליות? כיצד המוזיאון בונה ייצוג של העבר כאשר ההווה סותר אותו מבחינה אידיאולוגית (בייחוד בארצות קומוניסטיות בעבר)? כיצד הוא יכול להיות ביקורתי כלפי המדינה או כלפי המימון התאגידי ומדוע עדיין חשוב למוסדות אמנות להיות ביקורתיים או לפחות לשמור על חזות ביקורתית? שאלות אלו הן נקודת הפתיחה והמסגרת לכנס זה. רשימת המשתתפים: צ’ארלס אשה, מנהל מוזיאון ואן- אבה, איידנהובן ועורך שותף בהוצאת הספרים והמגזינים ”Afterall”, מרדכי עומר, המנכ”ל והאוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות, מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב, יוזם ומנהל הגלריה האוניברסיטאית, אנה ינבסקי, אוצרת במוזיאון ,MOMA וורשה, אריאלה אזולאי, מרצה לתרבות חזותית ולפילוסופיה בת זמננו לתרבות ולפרשנות באוניברסיטת בר אילן, אוצרת ובמאית סרטי תעודה, גליה בר אור, מנהלת ואוצרת של המשכן לאמנות עין חרוד, זדנקה בדובינץ’, מנהלת המוזיאון לאמנות מודרנית, לובליאנה, רונה סלע, אוצרת וחוקרת של צילום מקומי, נינה מונטמאן, ראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה באקדמיה המלכותית לאמנות, שטוקהולם, אוצרת ומבקרת עצמאית, דליה לוין, מנהלת ואוצרת של מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

הכניסה חופשית מומלץ להירשם מראש באי- מייל : info@digitalartlab.org.il או בטלפון: 03-5568792

יום רביעי | 18.06.08 

14:00 - 14:15 >> גלית אילת - דברי פתיחה גלית אילת היא מנהלת ואוצרת המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית והעורכת הראשית של המגזין המקוון ”מארב”. 

14:15 - 15:00 >> נינה מונטמן - נרטיבים פוסט לאומיים של שייכות. בראשית ימיו, במאה ה- 18, היה המוזיאון הציבורי פרויקט לאומי. מטרתו היתה ליצור נרטיב של היסטוריה ומורשת לאומית ייצוגית. כיום משקף מצבם של מוסדות האמנות את יחסי הכוח הכלליים של מערך קפיטליסטי, ניאו ליברלי. אולם כיצד יכול מוסד האמנות לזנוח את תפקידו האסטרטגי והפוליטי ובמקום זאת לפעול מחוץ להשיג ידה של ההשפעה הממשלתית? וכיצד השפעה זו נראית בעידן של קפיטליזם גלובאלי המייצר מודלים של ניהול הפועלים ע”פ כללי השוק החופשי והגלובליזציה ומוכתבים על ידי אינטרסים כלכליים כמעט באופן בלעדי. נינה מונטמן עומדת בראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה באקדמיה המלכותית, שטוקהולם. אוצרת ומבקרת עצמאית. 

15:00 - 15:45 >> רונה סלע - היסטוריות מתנגשות; מהו תפקידו של מוזיאון עירוני בעיר מעורבת? מקרה מוזיאון העיר חיפה ”ההיסטוריה היא ברירה טבעית. גרסאות משתנות של העבר נאבקות על הבכורה; קמות עוּבדות ממינים חדשים, ואמיתות קמאיות, ישנות מוּבלות אל הקיר, חבושות עיניים ומעשנות סיגריות אחרונות. רק המוטציות של החזקים מתקיימות. החלשים, האלמונים, המובסים משאירים רק סימנים מעטים [...] ההיסטוריה אינה אוהבת אלא את הרוֹדים בה: הריהי מערכת יחסים של שיעבוד הדדי” (סלמן רושדי, בושה, 1983, 117)”. רונה סלע היא אוצרת וחוקרת המתמקדת בהיסטוריה החזותית של הקונפליקט הלאומי הישראלי-פלסטיני. 

15:45 - 16:15 >> הפסקה 

16:15 - 17:00 >> אנה ינבסקי - טריטוריות חדשות במוזיאון. מוזיאון בטריטוריות חדשות. המקרה של מוזיאון ה- MOMA בוורשה. ההרצאה תעסוק בהיסטוריה של התחרות לבנית המוזיאון לאמנות מודרנית בורשה שתוכנן על ידי כריסטיאן קרז, ובהשפעותיה על המרחב הציבורי. בנוסף תינתן סקירה של הפעילויות העכשויות בחללי התערוכות המתחלפות של המוזיאון. אנה ינבסקי היא אוצרת במוזיאון ה- MOMA בורשה.

17:00 - 17:45 >> דליה לוין - ממוזיאון עירוני למוזיאון לאמנות עכשוית שנת 2000 מציינת את ההתנתקות של מוזיאון הרצליה מעברו הפיזי והקונספטואלי. ההפרדה הפיזית מבית יד לבנים, אתר הנצחה לחיילי צה”ל תושבי הרצליה (אשר שימש בעבר ככניסה הראשית למוזיאון), שחרר את המוזיאון ואפשר לו לקבל החלטות אוצרותיות המתבססות על שיקולים אמנותיים בלבד. במקביל שונה שם המוזיאון באופן רשמי למוזיאון הרצליה לאמנות עכשוית, צעד אחרון בדרך להפיכתו למוזיאון המיועד לתצוגה של אמנות עכשוית ישראלית ובינלאומית. לצעדים אלו היתה השפעה משמעותית על היחסים של המוזיאון עם העיר הרצליה כמו גם עם מרכזי הכוח בשדה האמנות הישראלית. דליה לוין היא מנהלת מוזיאון הרצליה לאמנות עכשוית. 

17:45 - 18:30 >> זדנקה בדובינץ’ - מטריצות בלתי פורמליות של עבודה בגלריה מודרנה וכמה חללי אמנות אחרים בסלובניה. בדומה למקומות אחרים במזרח אירופה, בסלובניה עדיין אין מערכת אמנות שתתפקד בצורה שווה לזו של המערב. עובדה זו הופכת את הקשרים והבריתות בין אמנים, חללי אמנות והקהל חשובים הרבה יותר. היא הובילה ליצירה של מטריצת עבודה בלתי פורמלית. הדוגמא האחרונה ליוזמה מהסוג הזה היתה פרויקט שנקרא מארחים גלריה מודרנה, בו מעורבים יותר מעשרים חללי אמנות בסלובניה שתומכים בגלריה מודרנה שעברה מסכת של לחצים פוליטיים במהלך ארבע השנים האחרונות. זדנקה בדובינץ’ היא המנהלת של המוזיאון לאמנות מודרנית בלובליאנה. 18:30 - 20:00 >> פאנל - המוזיאון כ”מפרק וכבונה” של אידאולוגיות. זדנקה בדובינץ’, אנה ינבסקי ודליה לוין >>>> מנחה: נינה מונטמן

יום חמישי | 19.06.08

15:00 - 15:15 >> אייל דנון - דברי פתיחה
אייל דנון הוא אוצר במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית ומקים שותף של עמותת איאם המתמקדת בנרטיבים ככלי לשינוי חברתי.

15:15 - 16:00 >> אריאלה אזולאי - הצופה בצילום יכולה לערער את היסודות הלאומיים של המוזיאון
בהרצאה תצייר אזולאי את קוי המתאר של האזרחית-הצופה ותשאל מה מאפשר את נקודת המבט האזרחית של צפיה בדימויים. הנחת היסוד היא שנקודת המבט הזו צריכה לסרב לראות בדמויות המצולמות אוביקטים של צילום בלבד. אין בכך די. בהקשר של הכיבוש, שהוא מקרה הבוחן, צופה-אזרחית צריכה להתעלות לא רק מעל לחוקי החלל המקצועי אלא גם מעל אלו של הלאומי. התעלות מעל לחוקים אלו תאפשר לה להגיע לחלל של הצילום בו אלו שנדחקו למצב של אין-מדינה ונשללה מהם הזכות לאזרחות, הופכים לאזרחים. חלק מציבור האזרחים של הצילום. דרך צילום, הדמויות המצולמות דורשות את זכותן לדיבור פוליטי, למבט ולפעולה ומזמינות את הצופים להשיב על כנו, יחד איתן, את המרחב הפוליטי ממנו הן נושלו.
אריאלה אזולאי היא מרצה לתרבות חזותית ולפילוסופיה בת זמנו, לתרבות ולפרשנות באוניברסיטת בר-אילן. אוצרת ובמאית סרטי תעודה.

16:00 - 16:45 >> גליה בר אור - המוזיאון והיסטוריה אלטרנטיבית
משמעותם של המוזיאון, האוסף והתערוכה כמרחב זיכרון אלטרנטיבי המאפשר מפגש מחודש עם צמתים בעבר מפרספקטיבה של ההווה.
גליה בר אור היא מנהלת ואוצרת של המשכן לאמנות עין חרוד.

16:45 - 17:15 >> הפסקה

17:15 - 18:00 >> צ’ארלס אשה - מוזיאון אפשרי; מבט על מוזיאון ואן אבה באיינדהובן.
אשה יציג את מוזיאון הואן אבה באיינדהובן, הולנד תוך התיחסות לנקודות זמן משמעותיות בהסטוריה שלו. הוא יסביר הבטים במדיניות התערוכות והאוסף העכשוית שלו המונחים על ידי רעיונות של הכנסת אורחים רדיקלית וזיכרון ביקורתי.
צ’ארלס אשה הוא המנהל של מוזיאון ואן אבה באיינדהובן ועורך שותף בהוצאת הספרים והמגזינים Afterall.

18:00 - 18:45 >> מרדכי עומר - האוצר כמפרש והתערוכה כהד לפרוש.
מרדכי עומר הוא המנכ”ל והאוצר הראשי של מוזיאון תל-אביב, מרצה בכיר באוניברסיטת תל-אביב, יוזם ומנהל הגלריה האוניברסיטאית.

18:45 - 20:15 >> פאנל סיום - אוסף כ”ארגז כלים” לעיצובם של נרטיבים.
צ’ארלס אשה, מרדכי עומר, גליה בר אור ונינה מונטמן >>>> מנחה: גלית אילת