مشروع ايكاروس[1]

2013 | וידיאו

הצבת וידיאו תלת-ערוצית עוקבת אחר שני גברים בדואים, בני משפחת אבו-חבאק, שחיים בשולי המדבר הישראלי. השניים שוקדים על הרכבת והטסת מודל של מטוס פייפר – מטוסים אשר שימשו את חיל האוויר הישראלי כמטוסי קרב וסיור מהקמת המדינה ועד 1967, ושימשו גם מטוסי אימון בבית הספר לטיסה עד 2002. בדואים רבים בישראל, ובני משפחת אבו-חבאק בכלל זה, מתגוררים על אדמה שמשמשת שטח אימונים של צה"ל. במשך עשרות שנים, חניכי קורס טיס התאמנו בטיסה על מטוסי פייפר מעל אדמותיהם.

בדואים מתגוררים בנגב מזה דורות על דורות, אך בעלותם על הקרקע מעולם לא הוסדרה או הוכרה באופן חוקי על ידי מדינת ישראל, כך שעשרות אלפי בדואים גרים בכפרים לא מוכרים ואינם זוכים אף לתשתיות בסיסיות כגון מים, חשמל או ביוב.

מערך שלושת המסכים המגולל את סיפור בניית דגם המטוס, שאותו מציידים השניים במצלמה, מתנגד למושג הזמן הליניארי ולהיכבלות לנקודת מבט אחת. מבטו של הצופה נע בלא הרף בין שלוש נקודות זמן וממסך למשנהו. הפעולה הסמלית של בניית כלי הטיסה אינה יכולה לשחרר את איקרוס ודדאלוס של הנגב ממערך שלם אשר מפלה אותם ומתעלל בהם בגלל חוסר נכונותם לחיות על פי נורמות החברה הישראלית העכשווית. רגע יחיד של הזדככות אפשרית מתעורר כאשר דגם המטוס עוזב את הקרקע וממריא, ומבטנו נישא אל על באמצעות המצלמה שהותקנה בו.

 

[1] مشروع ايكاروس, פרויקט איקרוס.

 

תערוכות ופרויקטים (2001-2022)
ארכיונים

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

פרויקט איקרוס

مشروع ايكاروس[1]

2013 | וידיאו

הצבת וידיאו תלת-ערוצית עוקבת אחר שני גברים בדואים, בני משפחת אבו-חבאק, שחיים בשולי המדבר הישראלי. השניים שוקדים על הרכבת והטסת מודל של מטוס פייפר – מטוסים אשר שימשו את חיל האוויר הישראלי כמטוסי קרב וסיור מהקמת המדינה ועד 1967, ושימשו גם מטוסי אימון בבית הספר לטיסה עד 2002. בדואים רבים בישראל, ובני משפחת אבו-חבאק בכלל זה, מתגוררים על אדמה שמשמשת שטח אימונים של צה"ל. במשך עשרות שנים, חניכי קורס טיס התאמנו בטיסה על מטוסי פייפר מעל אדמותיהם.

בדואים מתגוררים בנגב מזה דורות על דורות, אך בעלותם על הקרקע מעולם לא הוסדרה או הוכרה באופן חוקי על ידי מדינת ישראל, כך שעשרות אלפי בדואים גרים בכפרים לא מוכרים ואינם זוכים אף לתשתיות בסיסיות כגון מים, חשמל או ביוב.

מערך שלושת המסכים המגולל את סיפור בניית דגם המטוס, שאותו מציידים השניים במצלמה, מתנגד למושג הזמן הליניארי ולהיכבלות לנקודת מבט אחת. מבטו של הצופה נע בלא הרף בין שלוש נקודות זמן וממסך למשנהו. הפעולה הסמלית של בניית כלי הטיסה אינה יכולה לשחרר את איקרוס ודדאלוס של הנגב ממערך שלם אשר מפלה אותם ומתעלל בהם בגלל חוסר נכונותם לחיות על פי נורמות החברה הישראלית העכשווית. רגע יחיד של הזדככות אפשרית מתעורר כאשר דגם המטוס עוזב את הקרקע וממריא, ומבטנו נישא אל על באמצעות המצלמה שהותקנה בו.

 

[1] مشروع ايكاروس, פרויקט איקרוס.

 

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס