נגישות
menu      
פחד וגבורה
מקטלג
מס' קטלוגי
מדיום
אורך
''34'20
סוג הוידיאו
שנה
2018
לינקים
תערוכה
אירועים
פרויקטים
מודלים
פרסומים
פריטים קשורים

פחד וגבורה | 00:20:34 (גרסה עברית)   

תמר גטר, אוקטובר 2018

תצלומים מעובדים, תמונות סטיל, פוטאג' מצוטט, רצפים מצולמים, קטעי ציורים ורישומים, פס קול מעובד של גלי ים ושחפים, וכן שיר על קוזאקים בקולו של יורם גוז'נסקי. הרקדן בסוף היצירה הוא רישארד צ'יישלאק (Ryszard Cieslak) מהתיאטרון המעבדתי של ייז'י גרוטופסקי (Jerzy Grotowski).

ביימה, צילמה וערכה: תמר גטר,  2018

 

◄דוברת מתארת בשבעה סיפורים קצרים סדרה של סיטואציות עצמאיות היוצרות ביחד רצף מושגי-שירי העוסק בתנוחות פיזיות של פחד (קפיאה במקום, רעד, אלם, הלם וכו'). 

◄ארבעה סיפורים עוסקים בבעלי חיים ושלושה באנשים. ‎

◄הטקסט מדבר ומתאר תמונות על המסך ואחרות שאינן נראות. ההיפך מזה נמסר בתמונות נוספות, או חוזרות אך מעובדות באורח שונה, מעוות, אשר באופן שבו הן עשויות ומשורשרות, הן אלה שמציגות, שמקדימות או מאחרות, את מה שהטקסט מספר או יספר בהמשך. 

◄שבעת הסיפורים מפוסקים באנימציה פרימיטיבית העשויה מתצלום סטיל אחד בודד של גל צ'ונמי ענק המתנפץ אל חוף, וברצף צמוד לו של כף יד משחקת בכדור מתכת, מעין פנטומימה. המבניות הכוללת, סדר הסיפורים ותוכנם, מתערטלת באיטיות, ומתבררת לקראת הסוף. 

◄הבהוב מהיר, התצורה האופטית הכוללת השולטת בעבודה זו, מציע קשר מסוים לחוויה של התבוננות בתמונות במונחים של שאלה על משמעות: מה מזמין מה; מה קודם, מה מעכב, מה מתאר, מה מאפשר, מה זוכר מה: התמונות את המילים או המילים את התמונות.

◄הזמן הדמיוני של היצירה, שילוב של זמן הווה, עבר וזמן מיתי, נובע מהתנועה הבלתי החלטית הזו. (גם הוא 'מהבהב'). ישנו הווה ההתבוננות הישירה כאשר הטקסט מצביע על תמונה קונקרטית המופיעה על המסך, וישנם כל שאר המרחבים, הזמנים והמקומות הספקולטיביים, הנדרשים לאפיון תנוחות הפחד המתוארות. ‎

◄מכיוון שאני גם כותבת סיפורים, סיפורים ללא ויזואליה, אולי ראוי לומר שעבודת הוידיאו משקפת במשהו איך עובד ה'אימאג'יזם' שלי במעשה הכתיבה של שיר או סיפור.  

 

‎‎שבעה סיפורים: 

1. אריה

2. ארנבת ובלוט 

3. הקורבן של אוגוסט סאנדר 

4. הנשר והנחש  

5. איילת השחר 

6. איסאק והקוזקים 

7. סבא

 

כל הכותרות שעל המסך:

1. פחד וגבורה 

   שבעה סיפורים

 

2. לאישה אנונימית, קורבן רדיפה 1938

    לאיסאק באבל 1940

    לעהד תמימי 2018

3. תמר גטר  2018

 

4.  1. אריה

5. הכפות -  כל ציפורן צריח קטום

6.  העור

7. קפליו

8. השרירים והעצמות שנראים בעדו

9. השומן והשיער

10. הוא רובץ בתנוחתו הטבעית,כל פרט ופרט של גופו נראה

11. חתול אדיר

12. ועדיין, לא אלה מכווצים את אישוניי

13. זה הפחד שמחוץ לקיומו

14. בגלל קטנים האישונים, הולכים וקטנים

15. הוא, כולו דריכות ומארב

16. אבל לא בזה העניין

17. זו הקירבה, כלומר, קירבת אישוניי אל מול אלה שלו

18. היא זו הקובעת -

19. כאשר זוג מעויניו השחורים נעוצים בכדורַי השחורים

20. עפעפיו לא זעים ואלה שלי צונחים

21. אני איתם

22. אל תוך האפלה שמאחוריהם

23. שם הוא מתפשט ללא גוף וחסר היקף;

24. עיני מולאו אריה

 

25. 2.ארנבת ובלוט

26. ראיתי אותה

27. עד קיצי

28. שתי שיניה הקדמיות היו חומות מאוד

29. גם הציפורניים שלה היו חומות

30. הבלוט החום שגם תוכנו הרקוב היה חום, היה תפוס בים שיניה וציפרניה

31. בקושי אפשר היה להבחין בין השיניים, הציפורניים והבלוט

32. הם הבריקו כאילו מרחו עליהם פוליטורה וריטטו במהירות עצומה

33. איתם יחד רטטה הפרווה המוכית, החומה, כולה

 

34. 3. אוגוסט סאנדר 

35. Victim of Persecution, ca. 1938

Gelatin Silver Print
94/5 x 67/10 in.
25 x 17 cm
Edition of 12

36. כמו מרבית הנשים, גם אם אינה מנוסה או מיוגעת מול המצלמות

37. היא מסוגלת, ברגעי סרק של הווית הצילום, להפסיק לחלוטין את פעולת המוח

38. כמו קוברה מול פקיר או כמו פקיר מול קוברה

39. ברגעים המועטים הללו של אושר שבאפס מחשבה

40. היא מנערת את המנגנון השחוק כולו

41. לב מלא גאות של גבורה - מרירה

42. יודעת שאין זו אלא גבורה ארעית

43. לעולם לא תחרוץ לשון, לא תחרף, לא תגדף,לא תקלל

44. לו רכבה - סוס היה מושבה

45. סוס כביר

46. סוס אנגלי - ערבי, כזה שפעם, היה אולי, סוס קרקס

47. והיא - כראש עתודת הסוסים - הייתה אדומת עור

48. וחתימת השפם המפוארת שלה - לבנה

 

49. 4. הנשר והנחש

50. כשנסק מעלה עם שללו, הוכש

51. ואז צלל מטה ופגש את הקרקע בחבטה

 

52. 5. איילת השחר

53. עת הנחש זמם לבלוע את הנשר

54. צווחה האיילה בכורעה להמליט

55. רחמה היה צר מאוד וחסום

56. גם הפות היה נעול

57. לשם הזדמן נחש-דרקון להכישה

58. כשהתרפה הפות - המליטה!

59. לו רגע מוקדם או רגע אחד מאוחר מדי

60. היה הפות נסגר, העופר מת וגם האיילה, מתה

61. זו איילת השחר

 

62. 6. איסאק והקוזאקים

63. שמחה גדולה הלילה

64. עד קיצי

65. אם לא ארנבות שורצות במגרות השולחן שלי

66. אם לב הנשר לא יגבה

67. אם לא שוקע לנצח לב העלמה של סאנדר

68. אם לא מתמלט עופר אל תוך החיים בהכשה

69. איך הייתי...מה עכשיו, אני זוכרת?

70. לא, את הסיפור של באבל אני לא זוכרת

71. אבל את ההרגשה... את המאמץ... להתקבל אל בין הקוזאקים

72. ואת המחיר

73. לרצוח בשביל הספורט

74. לשחוט אווז בידיים

75. רק כדי להיות אחד מכולם

76. הספורט היה החלק הקטן, כלומר הקצר

77. כלומר, השחיטה

78. נוראה ככל שהיתה

79. אבל מה לא עושים בשביל הספורט

80. המאמץ להיות ספורטיבי---

81. לפני ואחרי

82. זו הייתה הקריעה

83. בתוכה כבר נבעה ההבנה שקוזאקים אינם רוצחים באופן ספורטיבי

84. הם רוצחים

85. ואז שרים ורוקדים

86. לא היה צל של סיכוי שאיסאק יצליח

87. פרה עיוורת היה השעשוע החביב

88. על הסוהרים של איסאק

89. כהרפיה מן העינויים הרציניים

90. אבל העיניים, הן נשארו צלולות

91. וזוויות הפה שלו - נשיקה

92. כאשר נשאל לבקשתו האחרונה לפני הוצאתו להורג

93. אמר: תנו לי לסיים את העבודה שלי

94. על נהרות דמים והררי גוויות

95. עלה הגנרל בודיוני, עלה ועלה ועלה

96. ונעשה כוכב

 

97. 7. סבא

98. יורם גוז'נסקי שר את שני הבתים הראשונים של גרסת בנ"קי:

על גדות הדנייפר דוהרים סוסים

ובשצףקצף הם טסים, הם טסים,

פרשים קוזאקים מגדודי בודיוני - יוני

דוהרים לקרב

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים דוהרים לקרב

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים דוהרים לקרב

בקרבות בלי הרף,

ברובה, בחרב,

בכל מקום מכים הם בפולשים, בפולשים,

פרשים קוזאקים מגדודי בודיוני-יוני

דוהרים לקרב,

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים בפשיסטים מכים

99. אני הופכת דף אחר דף בספר באבל המושתן למרגלות גווייתו של סבא התלוי

100. בשדות השמים, השמש, הירח, העננים והזוועות

101. האווז הראשון שלי - - מוכתם - - באבל כל-כך רצה

102. - - רצה - - עם הטובים - - שכשלו - - וטבחו - - 

103. גם סבא שלי - - - רצה

104. אם לא טבענו כולנו בארוטיקה של ההרס - טובענו

105. לולא אריה ממלא את עיני

106. לולא שלטו ארנבות בשולחן הכתיבה שלי

107. לולא שתקה העלמה של סאנדר

108. לולא העלה הנשר את ארוחתו לשמים - והתרסק

109. לולא הדרקון מיילד עופר

110. לולא השחר תמיד עולה

111. הייתי רואה את התמונה הגדולה?

112. "זוֹ הַזְרוּקָה לְפֵתַח עֵינַי כַּעֲרֵמַת הֶרֶס יְפֵהפִיָה..."  

קרא עוד...
T
כתוב משהו בנושא זה?...
שליחה באמצעות Ctrl+Enter
פרסם
בטל
המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון(צפייה)
קטגוריה...
תערוכות ופרויקטים (2001-2022)
ארכיונים

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

פחד וגבורה

פחד וגבורה | 00:20:34 (גרסה עברית)   

תמר גטר, אוקטובר 2018

תצלומים מעובדים, תמונות סטיל, פוטאג' מצוטט, רצפים מצולמים, קטעי ציורים ורישומים, פס קול מעובד של גלי ים ושחפים, וכן שיר על קוזאקים בקולו של יורם גוז'נסקי. הרקדן בסוף היצירה הוא רישארד צ'יישלאק (Ryszard Cieslak) מהתיאטרון המעבדתי של ייז'י גרוטופסקי (Jerzy Grotowski).

ביימה, צילמה וערכה: תמר גטר,  2018

 

◄דוברת מתארת בשבעה סיפורים קצרים סדרה של סיטואציות עצמאיות היוצרות ביחד רצף מושגי-שירי העוסק בתנוחות פיזיות של פחד (קפיאה במקום, רעד, אלם, הלם וכו'). 

◄ארבעה סיפורים עוסקים בבעלי חיים ושלושה באנשים. ‎

◄הטקסט מדבר ומתאר תמונות על המסך ואחרות שאינן נראות. ההיפך מזה נמסר בתמונות נוספות, או חוזרות אך מעובדות באורח שונה, מעוות, אשר באופן שבו הן עשויות ומשורשרות, הן אלה שמציגות, שמקדימות או מאחרות, את מה שהטקסט מספר או יספר בהמשך. 

◄שבעת הסיפורים מפוסקים באנימציה פרימיטיבית העשויה מתצלום סטיל אחד בודד של גל צ'ונמי ענק המתנפץ אל חוף, וברצף צמוד לו של כף יד משחקת בכדור מתכת, מעין פנטומימה. המבניות הכוללת, סדר הסיפורים ותוכנם, מתערטלת באיטיות, ומתבררת לקראת הסוף. 

◄הבהוב מהיר, התצורה האופטית הכוללת השולטת בעבודה זו, מציע קשר מסוים לחוויה של התבוננות בתמונות במונחים של שאלה על משמעות: מה מזמין מה; מה קודם, מה מעכב, מה מתאר, מה מאפשר, מה זוכר מה: התמונות את המילים או המילים את התמונות.

◄הזמן הדמיוני של היצירה, שילוב של זמן הווה, עבר וזמן מיתי, נובע מהתנועה הבלתי החלטית הזו. (גם הוא 'מהבהב'). ישנו הווה ההתבוננות הישירה כאשר הטקסט מצביע על תמונה קונקרטית המופיעה על המסך, וישנם כל שאר המרחבים, הזמנים והמקומות הספקולטיביים, הנדרשים לאפיון תנוחות הפחד המתוארות. ‎

◄מכיוון שאני גם כותבת סיפורים, סיפורים ללא ויזואליה, אולי ראוי לומר שעבודת הוידיאו משקפת במשהו איך עובד ה'אימאג'יזם' שלי במעשה הכתיבה של שיר או סיפור.  

 

‎‎שבעה סיפורים: 

1. אריה

2. ארנבת ובלוט 

3. הקורבן של אוגוסט סאנדר 

4. הנשר והנחש  

5. איילת השחר 

6. איסאק והקוזקים 

7. סבא

 

כל הכותרות שעל המסך:

1. פחד וגבורה 

   שבעה סיפורים

 

2. לאישה אנונימית, קורבן רדיפה 1938

    לאיסאק באבל 1940

    לעהד תמימי 2018

3. תמר גטר  2018

 

4.  1. אריה

5. הכפות -  כל ציפורן צריח קטום

6.  העור

7. קפליו

8. השרירים והעצמות שנראים בעדו

9. השומן והשיער

10. הוא רובץ בתנוחתו הטבעית,כל פרט ופרט של גופו נראה

11. חתול אדיר

12. ועדיין, לא אלה מכווצים את אישוניי

13. זה הפחד שמחוץ לקיומו

14. בגלל קטנים האישונים, הולכים וקטנים

15. הוא, כולו דריכות ומארב

16. אבל לא בזה העניין

17. זו הקירבה, כלומר, קירבת אישוניי אל מול אלה שלו

18. היא זו הקובעת -

19. כאשר זוג מעויניו השחורים נעוצים בכדורַי השחורים

20. עפעפיו לא זעים ואלה שלי צונחים

21. אני איתם

22. אל תוך האפלה שמאחוריהם

23. שם הוא מתפשט ללא גוף וחסר היקף;

24. עיני מולאו אריה

 

25. 2.ארנבת ובלוט

26. ראיתי אותה

27. עד קיצי

28. שתי שיניה הקדמיות היו חומות מאוד

29. גם הציפורניים שלה היו חומות

30. הבלוט החום שגם תוכנו הרקוב היה חום, היה תפוס בים שיניה וציפרניה

31. בקושי אפשר היה להבחין בין השיניים, הציפורניים והבלוט

32. הם הבריקו כאילו מרחו עליהם פוליטורה וריטטו במהירות עצומה

33. איתם יחד רטטה הפרווה המוכית, החומה, כולה

 

34. 3. אוגוסט סאנדר 

35. Victim of Persecution, ca. 1938

Gelatin Silver Print
94/5 x 67/10 in.
25 x 17 cm
Edition of 12

36. כמו מרבית הנשים, גם אם אינה מנוסה או מיוגעת מול המצלמות

37. היא מסוגלת, ברגעי סרק של הווית הצילום, להפסיק לחלוטין את פעולת המוח

38. כמו קוברה מול פקיר או כמו פקיר מול קוברה

39. ברגעים המועטים הללו של אושר שבאפס מחשבה

40. היא מנערת את המנגנון השחוק כולו

41. לב מלא גאות של גבורה - מרירה

42. יודעת שאין זו אלא גבורה ארעית

43. לעולם לא תחרוץ לשון, לא תחרף, לא תגדף,לא תקלל

44. לו רכבה - סוס היה מושבה

45. סוס כביר

46. סוס אנגלי - ערבי, כזה שפעם, היה אולי, סוס קרקס

47. והיא - כראש עתודת הסוסים - הייתה אדומת עור

48. וחתימת השפם המפוארת שלה - לבנה

 

49. 4. הנשר והנחש

50. כשנסק מעלה עם שללו, הוכש

51. ואז צלל מטה ופגש את הקרקע בחבטה

 

52. 5. איילת השחר

53. עת הנחש זמם לבלוע את הנשר

54. צווחה האיילה בכורעה להמליט

55. רחמה היה צר מאוד וחסום

56. גם הפות היה נעול

57. לשם הזדמן נחש-דרקון להכישה

58. כשהתרפה הפות - המליטה!

59. לו רגע מוקדם או רגע אחד מאוחר מדי

60. היה הפות נסגר, העופר מת וגם האיילה, מתה

61. זו איילת השחר

 

62. 6. איסאק והקוזאקים

63. שמחה גדולה הלילה

64. עד קיצי

65. אם לא ארנבות שורצות במגרות השולחן שלי

66. אם לב הנשר לא יגבה

67. אם לא שוקע לנצח לב העלמה של סאנדר

68. אם לא מתמלט עופר אל תוך החיים בהכשה

69. איך הייתי...מה עכשיו, אני זוכרת?

70. לא, את הסיפור של באבל אני לא זוכרת

71. אבל את ההרגשה... את המאמץ... להתקבל אל בין הקוזאקים

72. ואת המחיר

73. לרצוח בשביל הספורט

74. לשחוט אווז בידיים

75. רק כדי להיות אחד מכולם

76. הספורט היה החלק הקטן, כלומר הקצר

77. כלומר, השחיטה

78. נוראה ככל שהיתה

79. אבל מה לא עושים בשביל הספורט

80. המאמץ להיות ספורטיבי---

81. לפני ואחרי

82. זו הייתה הקריעה

83. בתוכה כבר נבעה ההבנה שקוזאקים אינם רוצחים באופן ספורטיבי

84. הם רוצחים

85. ואז שרים ורוקדים

86. לא היה צל של סיכוי שאיסאק יצליח

87. פרה עיוורת היה השעשוע החביב

88. על הסוהרים של איסאק

89. כהרפיה מן העינויים הרציניים

90. אבל העיניים, הן נשארו צלולות

91. וזוויות הפה שלו - נשיקה

92. כאשר נשאל לבקשתו האחרונה לפני הוצאתו להורג

93. אמר: תנו לי לסיים את העבודה שלי

94. על נהרות דמים והררי גוויות

95. עלה הגנרל בודיוני, עלה ועלה ועלה

96. ונעשה כוכב

 

97. 7. סבא

98. יורם גוז'נסקי שר את שני הבתים הראשונים של גרסת בנ"קי:

על גדות הדנייפר דוהרים סוסים

ובשצףקצף הם טסים, הם טסים,

פרשים קוזאקים מגדודי בודיוני - יוני

דוהרים לקרב

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים דוהרים לקרב

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים דוהרים לקרב

בקרבות בלי הרף,

ברובה, בחרב,

בכל מקום מכים הם בפולשים, בפולשים,

פרשים קוזאקים מגדודי בודיוני-יוני

דוהרים לקרב,

הי-הי, הי, הי, הי, הי, הי,היהי, הי-הי, הי

פרשים קוזאקים בפשיסטים מכים

99. אני הופכת דף אחר דף בספר באבל המושתן למרגלות גווייתו של סבא התלוי

100. בשדות השמים, השמש, הירח, העננים והזוועות

101. האווז הראשון שלי - - מוכתם - - באבל כל-כך רצה

102. - - רצה - - עם הטובים - - שכשלו - - וטבחו - - 

103. גם סבא שלי - - - רצה

104. אם לא טבענו כולנו בארוטיקה של ההרס - טובענו

105. לולא אריה ממלא את עיני

106. לולא שלטו ארנבות בשולחן הכתיבה שלי

107. לולא שתקה העלמה של סאנדר

108. לולא העלה הנשר את ארוחתו לשמים - והתרסק

109. לולא הדרקון מיילד עופר

110. לולא השחר תמיד עולה

111. הייתי רואה את התמונה הגדולה?

112. "זוֹ הַזְרוּקָה לְפֵתַח עֵינַי כַּעֲרֵמַת הֶרֶס יְפֵהפִיָה..."  

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס