18 דק', פילם סופר-8 מ"מ, פס קול לא סינכרוני, 1980
סרט זה הוזמן על ידי מוזיאון תל אביב, על פי בקשתו של רפי לביא, שאירגן ערב סרטי ציירים כטקס פתיחה לתערוכה שהציג במוזיאון. בסרט נשזרו ונערכו יחד דימויים שהוצגו במקור כיצירה בשני מסכים. במסך אחד הוצג סרטון מ"יומני כרמל", המציג התרחשויות ממלחמת ששת הימים, ביניהן תמונות מתבוסת הצבא המצרי, חיילים מושפלים מרימים ידיים, מצעד צבאי, פגישה של נאצר עם המלך חוסיין, הגעת חיילים יהודים אל הכותל והנחת תפילין, ועוד. בנוסף הוצג טקס טבילה נוצרית בנחל הירדן, וכן אירועים נוספים. במסך השני הוצגו צילומים שצילם גרבוז, בהם בולט כד חרס המונח במקומות שונים, לעיתים מונף על ידי מרגלית אשתו או על ידי בתו, וכן צילומי מאקט של בית המקדש, ושל האות צ' המסמלת את צה"ל.
גרבוז עושה שימוש בחומרי הגלם מ"יומני כרמל" כחומרי רדימייד, ומשלב אותם כשווים בין דימויים שצילם בעצמו. ניתן לראות גם בפס הקול קולאז' רב שכבתי, כאשר מוסיקה (השיר ליל גליל שכתב אלתרמן והלחין מרדכי זעירא, בביצוע יורם גאון), קריינות של גרבוז וקריינות מהיומנים מתערבבים זה בזה. העבודה הופכת למעין פסיפס המשלב תיעוד יומיומי והתרחשויות מהמלחמה, ביחד עם הצגת מסמנים סימבוליים, למשל החפץ 'כד' המייצג ערכים תרבותיים ואסוציאציות (נס כד השמן, דם או יין בכד נוצרי, ועוד), והאות צ' המזוהה עם צה"ל. כך נוצרת עבודה פוליטית וביקורתית, בה ריבוי זהויות, תרבויות ושדות שיח מוטלים על המסך.
כתבה: יעל גסר
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
18 דק', פילם סופר-8 מ"מ, פס קול לא סינכרוני, 1980
סרט זה הוזמן על ידי מוזיאון תל אביב, על פי בקשתו של רפי לביא, שאירגן ערב סרטי ציירים כטקס פתיחה לתערוכה שהציג במוזיאון. בסרט נשזרו ונערכו יחד דימויים שהוצגו במקור כיצירה בשני מסכים. במסך אחד הוצג סרטון מ"יומני כרמל", המציג התרחשויות ממלחמת ששת הימים, ביניהן תמונות מתבוסת הצבא המצרי, חיילים מושפלים מרימים ידיים, מצעד צבאי, פגישה של נאצר עם המלך חוסיין, הגעת חיילים יהודים אל הכותל והנחת תפילין, ועוד. בנוסף הוצג טקס טבילה נוצרית בנחל הירדן, וכן אירועים נוספים. במסך השני הוצגו צילומים שצילם גרבוז, בהם בולט כד חרס המונח במקומות שונים, לעיתים מונף על ידי מרגלית אשתו או על ידי בתו, וכן צילומי מאקט של בית המקדש, ושל האות צ' המסמלת את צה"ל.
גרבוז עושה שימוש בחומרי הגלם מ"יומני כרמל" כחומרי רדימייד, ומשלב אותם כשווים בין דימויים שצילם בעצמו. ניתן לראות גם בפס הקול קולאז' רב שכבתי, כאשר מוסיקה (השיר ליל גליל שכתב אלתרמן והלחין מרדכי זעירא, בביצוע יורם גאון), קריינות של גרבוז וקריינות מהיומנים מתערבבים זה בזה. העבודה הופכת למעין פסיפס המשלב תיעוד יומיומי והתרחשויות מהמלחמה, ביחד עם הצגת מסמנים סימבוליים, למשל החפץ 'כד' המייצג ערכים תרבותיים ואסוציאציות (נס כד השמן, דם או יין בכד נוצרי, ועוד), והאות צ' המזוהה עם צה"ל. כך נוצרת עבודה פוליטית וביקורתית, בה ריבוי זהויות, תרבויות ושדות שיח מוטלים על המסך.
כתבה: יעל גסר
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס