נגישות
menu      
אודות המרכז
אודות המרכז
תערוכות ופרויקטים
תערוכות ופרויקטים
חינוך וקהילה
חינוך וקהילה
ארכיונים
ארכיונים
אמן אורח
אמן אורח
הרשימות שלי
הרשימות שלי
חיפוש מתקדם
תחביר
חפש...
ציפורים
אוסף עדינה בר-און
מקטלג
מס' קטלוגי
מדיום
סוג הוידיאו
שנה
1973
לינקים
תערוכה
אירועים
פרויקטים
מודלים
פרסומים
פריטים קשורים
הטקסט מתוך הספר של עידית פורת: “עדינה בר-און , אמנית מופע” בהוצאת הקיבוץ המאוחד\קו אדום, ומוזיאון הרצליה לאמנות, 2001.
 
 

שם: ציפורים, “בצלאל”, ירושלים, יוני-יולי 1973

נסיבות:
מופע שהוכן במסגרת הלימודים ב”בצלאל”, 1973

מקום:
“בצלאל” הישן – אולם הרצאות.

משך:
כעשרים דקות.

תיאור:

1. עדינה נכנסת לאולם מהדלת הנמצאת בגב הקהל, ופוסעת במסלול פתלתל לתוך החדר, אל קדמת הקהל, כשהיא עוברת בין האנשים היושבים. במהלך הליכתה היא מזמזמת מנגינה חרישית. הילוכה רך ונינוח, השקט באולם גדול.

 עדינה מתיישבת על שרפרף מול הקהל. גופה נע באטיות רבה, כעין תנוחה ותנועה מתמשכת של השענות לאחור – הטיית הגו, הטיית הראש, מיקום הידיים, מבט מופנם. גופה יוצר קו ספיראלי בחלל. הגוף דינאמי אבל האווירה הנוצרת היא סטאטית ומופנמת. אפשר להרגיש את המתח בשרירי גופה.

2. אט-אט עדינה יוצאת מהתנוחה הספיראלית ומפנה את חזית גופה אל הקהל. היא אינה מביטה בו ישירות, אך מתייחסת לסביבה באמצעות תנועות קטנות של הגוף. כעת היא יושבת זקוף, שעונה על הכיסא ומפנה מבט אלכסוני כלפי מעלה. המבט מתחדד כשהוא מתמקד בנקודה גבוהה ורחוקה הנמצאת לכאורה מחוץ לכותלי החדר. אחר כך מתחיל מבטה של עדינה לנוע בתנועה מעגלית, כאילו עוקב אחר נקודה המנה את מיקומה בחלל. הבעות פניה משרות אווירה פסטוראלית. צניחה קטנה של הגוף יוצרת נינוחות לרגע, ולאחריה שוב מזדקף הגו והגוף כולו מכוון אל נקודה עלומה בחלל.

3. עדינה מתרוממת מישיבה לעמידה. תנועתה אטית מאוד, כאילו מושכים אותה מלמעלה. תוך התבוננות ממוקדת בנקודה גבוהה ומרוחקת, היא עולה על הכיסא. מבטה כמו משוטט בגבהים. פניה מביעות נעם, הנאה והתפעמות. עדינה מתחילה להניע את ראשה בתנועה ספיראלית. הכתפיים ופלג גוף העליון עוקבים גם הם בתנועה דומה.

4. עדינה מפנה את ראשה בפתאומיות כלפי מטה. בעקבות תנועת הראש נשמטים מטה גם הכתפיים ופלג הגוף העליון. הפנים עוטות הבעה ממוקדת פנימה, קשובות למחשבות החולפות בראש, ברגע ארוך של הרהור ללא תנועה. הנשימה עצורה ואטית. עדינה יורדת באטיות מהכיסא, כשרגליה על הרצפה ומבטה מופנה עדיין כלפי מטה, היא מתכנסת לתנוחה של חצי ישיבה בזווית צדית מעט ביחס לקהל.

5. בתנוחת כריעה זו – כשברך אחת גבוהה מעט מהשנייה, הידיים מורמות לצדדים כמעט בגובה הכתפיים, האגן קרוב מאוד לרצפה והגב בזווית אלכסונית, בהמשך לראש העוקב עדיין אחר נקודה רחוקה בחלל – היא מסיימת את המופע: השתרשות בקרקע תוך הכנה לתנועה כלפי מעלה.

קרא עוד...
T
כתוב משהו בנושא זה?...
שליחה באמצעות Ctrl+Enter
פרסם
בטל
המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון(צפייה)
קטגוריה...