ביום שני ה9/4 בשעה 19:30 תיערך במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון הרצאה של האמן הורסט הוהייזל במסגרת התערוכה נאו-אנדרטל ובשיתוף מכון גתה ישראל.
הוהייזל ידבר בהרצאה על עבודותיו אשר נחשבות לאנדרטאות יוצאות הדופן, העקביות, האינטליגנטיות והמרגשות ביותר שנעשו על התקופה הנאצית בגרמניה.
הוהייזל, יליד שנת 1944, החל לפתח מיזמים עם אנדראס קניץ החל בשנת 1995. במשך יותר מ-20 שנה, הוהייזל נאבק בתופעת הלאומנות תוך שימוש באמצעים אמנותיים, ויחד עם קניץ פיתח והגשים צורות הנצחה חדשות. צורות אלה זכו להכרה בינלאומית ונודעו בתור "נגטיבים של אנדרטאות" או "מונומנטים הפוכים".
גישתו של הוהייזיל דוגלת בכך שהמבקר באנדרטה אינו אדם סביל אלא אדם הנדרש להתמודדות פעילה. לפיכך עבודותיו הן לעולם בעלות הקשר במרחב, הן מוחשיות באופן מקסימלי, קשורות למקום ויש להן גישה בלתי שגרתית לנושא. המבקרים באנדרטה שתכנן הוהייזל במגרש המסדרים (אפלפלאץ) במחנה הריכוז בוכנוואלד נתקלים בלוח מחומם לטמפרטורת גוף האדם- 37 מעלות – בכל עונות השנה רק כשהם מתכופפים לגעת בלוח הזיכרון.
באופן כללי החוויה היא פיזית: הוהייזל הרס את בית הכלא לשעבר של הגסטפו ואת מבנה המשרדים ופורר את מה שנותר. הוא פיזר את שרידי המבנים שנהרסו וכעת הם משמשים מעין מיצג שאפשר לצעוד עליו. המבקר הופך לשותף, למישהו שיש לו חלק בהתממשות האנדרטה. כאשר הצופה עומד על הפירמידה ההפוכה בקאסל שהוקמה לזכר המזרקה המקורית שבמרכזה פירמידה – את המזרקה הקים בעבר תעשיין יהודי אמיד באותו מקום – הוא עצמו הופך למעין אנדרטה: "האנדרטה האמיתית היא בעצם אותו אדם הפוסע על המתחם ותוהה מדוע הלך פה משהו לאיבוד." (הורסט הוהייזל).
התערוכה התיעודית "היסטוריה מפוררת" שתוצג החל מה10/4 במכון גתה בתל אביב מציגה סקירה של עבודותיו החשובות ביותר של הוהייזל. היא מראה את מקומם של זיכרונות במרחב הציבורי.
ההרצאה תיערך באנגלית.
התערוכה נאו-אנדרטל תהיה פתוחה לקהל החל מהשעה 18:00 בערב ההרצאה.
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ביום שני ה9/4 בשעה 19:30 תיערך במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון הרצאה של האמן הורסט הוהייזל במסגרת התערוכה נאו-אנדרטל ובשיתוף מכון גתה ישראל.
הוהייזל ידבר בהרצאה על עבודותיו אשר נחשבות לאנדרטאות יוצאות הדופן, העקביות, האינטליגנטיות והמרגשות ביותר שנעשו על התקופה הנאצית בגרמניה.
הוהייזל, יליד שנת 1944, החל לפתח מיזמים עם אנדראס קניץ החל בשנת 1995. במשך יותר מ-20 שנה, הוהייזל נאבק בתופעת הלאומנות תוך שימוש באמצעים אמנותיים, ויחד עם קניץ פיתח והגשים צורות הנצחה חדשות. צורות אלה זכו להכרה בינלאומית ונודעו בתור "נגטיבים של אנדרטאות" או "מונומנטים הפוכים".
גישתו של הוהייזיל דוגלת בכך שהמבקר באנדרטה אינו אדם סביל אלא אדם הנדרש להתמודדות פעילה. לפיכך עבודותיו הן לעולם בעלות הקשר במרחב, הן מוחשיות באופן מקסימלי, קשורות למקום ויש להן גישה בלתי שגרתית לנושא. המבקרים באנדרטה שתכנן הוהייזל במגרש המסדרים (אפלפלאץ) במחנה הריכוז בוכנוואלד נתקלים בלוח מחומם לטמפרטורת גוף האדם- 37 מעלות – בכל עונות השנה רק כשהם מתכופפים לגעת בלוח הזיכרון.
באופן כללי החוויה היא פיזית: הוהייזל הרס את בית הכלא לשעבר של הגסטפו ואת מבנה המשרדים ופורר את מה שנותר. הוא פיזר את שרידי המבנים שנהרסו וכעת הם משמשים מעין מיצג שאפשר לצעוד עליו. המבקר הופך לשותף, למישהו שיש לו חלק בהתממשות האנדרטה. כאשר הצופה עומד על הפירמידה ההפוכה בקאסל שהוקמה לזכר המזרקה המקורית שבמרכזה פירמידה – את המזרקה הקים בעבר תעשיין יהודי אמיד באותו מקום – הוא עצמו הופך למעין אנדרטה: "האנדרטה האמיתית היא בעצם אותו אדם הפוסע על המתחם ותוהה מדוע הלך פה משהו לאיבוד." (הורסט הוהייזל).
התערוכה התיעודית "היסטוריה מפוררת" שתוצג החל מה10/4 במכון גתה בתל אביב מציגה סקירה של עבודותיו החשובות ביותר של הוהייזל. היא מראה את מקומם של זיכרונות במרחב הציבורי.
ההרצאה תיערך באנגלית.
התערוכה נאו-אנדרטל תהיה פתוחה לקהל החל מהשעה 18:00 בערב ההרצאה.
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס
ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס