נגישות
menu      
אודות המרכז
אודות המרכז
תערוכות ופרויקטים
תערוכות ופרויקטים
חינוך וקהילה
חינוך וקהילה
ארכיונים
ארכיונים
אמן אורח
אמן אורח
הרשימות שלי
הרשימות שלי
חיפוש מתקדם
תחביר
חפש...
ממה עשויים מונומנטים
במסגרת הביאנלה ה-11 בקובנה, ליטא
תאריך פתיחה
16/09/2017
תאריך סגירה
30/11/2017
אוצרים.ות
עוזר.ת אוצר.ת
טקסט
אמנים.ות
מעצב התערוכה
מעצב גרפי
הפקה
מידע נוסף
עבודות
פרסומים
אירועים
פריטים קשורים
עוד תגיות
תוכן קשור

תערוכה זו הוצגה בקובנה ליטא, במסגרת הפעילות של המכון לנוכחות ציבורית

בעידן פוסט-סובייטי, גלובלי ולאומני מונומנטים עדיין מהווים מוקד למאבק פוליטי, בו בזמן שהם מאבדים מחשיבותם החברתית-תרבותית. הנוכחות המטריאלית והמיתולוגית של המונומנטים הפכה לחלק אינטגרלי בנוף העירוני, אך גם לכזו שהשפעתה צומצמה עד מאוד. עם התפוררות הגוש הקומוניסטי וצמיחתה של לאומיות חדשה לא ניתש עוד המאבק על החזות של המרחב הציבורי. בתקופה זו נוצר יחס חדש בין אמנים ומונומנטים ההופכים לחומר גלם לעיסוק עכשווי בהיסטוריה, זיכרון ומיתוס, כמו גם בבחינת החומריות שלהם, צורתם וחוויתם. תערוכה זו מציגה עבודות מהעשור האחרון ומגוון רחב של מחוות מול דעיכתה של הנשגבות המונומנטלית בתחילת המאה ה-21.

נקודת המוצא של רבים מהאמנים המציגים היא כי נוכחות המונומנטים נטועה כבר בתוך האישי והיומיומי, בחוויה המרחבית ובשדה הראיה המוטבע בנוכחותם. המונומנטים תמיד-כבר נוכחים שם, על בלותם, זרותם וצלם, ועל שתיקתם לנוכח המציאות. במובן זה, לחשוב על חומריות המונומנטים כיום דורשת בראש ובראשונה חקירה של עצמנו כחומר גלם חברתי ופוליטי, ושל פעולת היעשות האזרח מול נוכחותם ודרכם, ובאמצעות השינויים החלים בתפיסתם כאובייקט נשגב, קבוע ויציב.

העבודות המוצגות בתערוכה מציעות כיווני התבוננות וחקירה מגוונים ביחס למונומנטים לאומיים: תחילה, התפוררות הנובעת מהזנחה, והרס מכוון, הופכים מושא מרכזי למבט האמנים. לתנאי המחיקה החיצוניים הללו, נוספות עבודות המשבשות את תפקיד המונומנט, את משמעותו או את הזיכרון והשכחה שהוא מכנס בתוכו. חלקן מקיימות התערבויות של ממש ושינוי אופני הנראות והשימוש בו; צורת התערבות משחקית על פי רוב, המייצרת יחס לא יומרני למונומנט ופעולה כנגדו. לבסוף, עבודות אחרות עוסקות באפשרות של מונומנטים חדשים, בפוליטיקה של הקמתם, ובשרירותיות של הבחירה בהקמתם. העיסוק מרובה פנים מציג מפגשים בהם המונומנט הופך סימפטום לשינויי הנרטיב הלאומי ואופני שליטה הפוליטיים בעידן העכשווי. במצב עניינים זה כל מונומנט העשוי פלדה ובטון מתגלה כבנוי הלכה למעשה מתודעה, סנטימנט, בשר ודם.

אמנים משתתפים: יוחאי אברהמי, מארק קלר, דקלן קלארק, רובן וודי דושמפ ואוסקר האדסון, אפי ואמיר, קארולינה פריינו, פלטפורם גשיכט-פוליטיק (אדוארד פרידמן, כריס גאנגל, טאטיאנה קאי-בראון), קריסטיאן ינקובסקי, אורי קצנשטיין, טלי קרן ואלכס סטרדה, קריסטינה נורמן, קמילה ז'זנוך, יוליה טורבן וטל אלפרשטיין, וארתור ז'מייבסקי.

התערוכה מוצגת בשיתוף המכון לנוכחות ציבורית - המרכז לאמנות דיגיטלית, חולון.

קרא עוד...
T
כתוב משהו בנושא זה?...
שליחה באמצעות Ctrl+Enter
פרסם
בטל
המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון(צפייה)
קטגוריה...
אודות המרכז
תערוכות ופרויקטים
חינוך וקהילה
ארכיונים
אמן אורח
הרשימות שלי
אמן אורח
הרשימות שלי

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ממה עשויים מונומנטים
במסגרת הביאנלה ה-11 בקובנה, ליטא

תערוכה זו הוצגה בקובנה ליטא, במסגרת הפעילות של המכון לנוכחות ציבורית

בעידן פוסט-סובייטי, גלובלי ולאומני מונומנטים עדיין מהווים מוקד למאבק פוליטי, בו בזמן שהם מאבדים מחשיבותם החברתית-תרבותית. הנוכחות המטריאלית והמיתולוגית של המונומנטים הפכה לחלק אינטגרלי בנוף העירוני, אך גם לכזו שהשפעתה צומצמה עד מאוד. עם התפוררות הגוש הקומוניסטי וצמיחתה של לאומיות חדשה לא ניתש עוד המאבק על החזות של המרחב הציבורי. בתקופה זו נוצר יחס חדש בין אמנים ומונומנטים ההופכים לחומר גלם לעיסוק עכשווי בהיסטוריה, זיכרון ומיתוס, כמו גם בבחינת החומריות שלהם, צורתם וחוויתם. תערוכה זו מציגה עבודות מהעשור האחרון ומגוון רחב של מחוות מול דעיכתה של הנשגבות המונומנטלית בתחילת המאה ה-21.

נקודת המוצא של רבים מהאמנים המציגים היא כי נוכחות המונומנטים נטועה כבר בתוך האישי והיומיומי, בחוויה המרחבית ובשדה הראיה המוטבע בנוכחותם. המונומנטים תמיד-כבר נוכחים שם, על בלותם, זרותם וצלם, ועל שתיקתם לנוכח המציאות. במובן זה, לחשוב על חומריות המונומנטים כיום דורשת בראש ובראשונה חקירה של עצמנו כחומר גלם חברתי ופוליטי, ושל פעולת היעשות האזרח מול נוכחותם ודרכם, ובאמצעות השינויים החלים בתפיסתם כאובייקט נשגב, קבוע ויציב.

העבודות המוצגות בתערוכה מציעות כיווני התבוננות וחקירה מגוונים ביחס למונומנטים לאומיים: תחילה, התפוררות הנובעת מהזנחה, והרס מכוון, הופכים מושא מרכזי למבט האמנים. לתנאי המחיקה החיצוניים הללו, נוספות עבודות המשבשות את תפקיד המונומנט, את משמעותו או את הזיכרון והשכחה שהוא מכנס בתוכו. חלקן מקיימות התערבויות של ממש ושינוי אופני הנראות והשימוש בו; צורת התערבות משחקית על פי רוב, המייצרת יחס לא יומרני למונומנט ופעולה כנגדו. לבסוף, עבודות אחרות עוסקות באפשרות של מונומנטים חדשים, בפוליטיקה של הקמתם, ובשרירותיות של הבחירה בהקמתם. העיסוק מרובה פנים מציג מפגשים בהם המונומנט הופך סימפטום לשינויי הנרטיב הלאומי ואופני שליטה הפוליטיים בעידן העכשווי. במצב עניינים זה כל מונומנט העשוי פלדה ובטון מתגלה כבנוי הלכה למעשה מתודעה, סנטימנט, בשר ודם.

אמנים משתתפים: יוחאי אברהמי, מארק קלר, דקלן קלארק, רובן וודי דושמפ ואוסקר האדסון, אפי ואמיר, קארולינה פריינו, פלטפורם גשיכט-פוליטיק (אדוארד פרידמן, כריס גאנגל, טאטיאנה קאי-בראון), קריסטיאן ינקובסקי, אורי קצנשטיין, טלי קרן ואלכס סטרדה, קריסטינה נורמן, קמילה ז'זנוך, יוליה טורבן וטל אלפרשטיין, וארתור ז'מייבסקי.

התערוכה מוצגת בשיתוף המכון לנוכחות ציבורית - המרכז לאמנות דיגיטלית, חולון.

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס

ארכיוני המרכז הוקמו בתמיכת קרן אוסטרובסקי וארטיס