בעידן הדיגיטלי המידע הוא המשאב החשוב ביותר. ככזה הוא הפך בעשורים האחרונים לסחורה הכרחית ומהווה מושא מאבק חשוב בתחרות העולמית על כוח. המחזיק במידע הוא בעל יתרון חשוב בתחרות הכלכלית-יצרנית הגלובלית, בדומה למחזיק במשאבי קרקע או משאבי אנוש.
על מנת להשיג את המידע ולשלוט בו התפתחו מנגנונים מורכבים של גיוס, עיבוד ושליטה. אלה שבידם היכולת לאסוף את המידע או לייצר אותו, לעבד אותו, לפרש אותו ולהפיץ אותו הם בעלי הכוח בחברה המודרנית. מנגנונים אלו היו קיימים, בצורות שונות, גם בתקופות קודמות. המבנה שלהם, צורות הפעולה שלהם והכוח שלהם השתנו במקביל לשינויים הטכנולוגים והתרבותיים שהתחוללו בחברה בתוכה הם פעלו.
העבודות בתערוכה עוסקות, כל אחת בדרכה, בפירוק וערעור מנגנוני המידע, הפיקוח והשליטה המודרניים. מערכות אלו מהוות חלק מרכזי מחיי היומיום שלנו. הן מקבלות ייצוג חיצוני-תרבותי בצורת פעולות או טקסים המתקיימים בחלל הציבורי, ע”י האזרחים וע”י בעלי תפקידים ויש להן ממד טכנולוגי, נסתר, המתקיים מאחורי הקלעים בצורה של פיקוח מרוחק, מעקב מצולם, עיבוד נתונים ממוחשב, ועוד.
”חדר המפקדה” בו מתקיימת התערוכה שימש בעבר כחדר השליטה על תחנת הכוח. החדר נמצא מעל החלל המרכזי ומאפשר צפייה לתוכו ולמעשה על כל התחנה. הוא שימש ”מרכז העצבים” של התחנה והתבצע בו פיקוח כפול: חלון הזכוכית והמרפסת אפשרו צפייה על חלל העבודה המרכזי ועל העובדים בו, ולוחות השעונים, המכוונים ושולחן הפיקוד, אפשרו פיקוח על המכשור של תחנת הכוח.
תחנת הכוח כולה, וחדר השליטה בפרט, מתפקדים כעת כאתר ארכיאולוגי. הם מהווים מצבה לטכנולוגיה בא עבדו ולרעיון הקדמה בכלל. ההתבוננות בחדר במצבו הנוכחי פגיעות המערכת לגורם הזמן, ההתישנות שלה, חוסר הפונקציונאליות שלה, הופכת אותה לעוד תוצר של תקופה, לשריד של ”רוח הזמן” ושל התרבות בתוכה היא התקיימה.
הסיור בחלל מתקשר לחויה של צפיה בסרטי מדע בדיוני ישנים בהם נראה העתיד, כפי שהוא נתפס בעבר, כמוצג ארכיאולוגי.
העבודות המוצגות בתערוכה מחזירות לחדר במעט את תפקודו המקורי, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים עכשויים של וידאו אינטרנט וסאונד, אותם כלים המשמשים גם למטרות מעקב ובקרה. אולם המתח בין הטכנולוגיה העכשוית לזו הקדומה מכניס את האמצעי הבקרה והשליטה המתקדמים, המעניקים את הכוח למנגנוני איסוף המידע, לקונטקסט של זמן והיסטוריה, קונטקסט בתוכו המוחלטות והעוצמה שלהם מתערערים.
אמנים משתתפים:
יעל ברתנא, Yael Bartana
שם היצירה/העבודה - Disembodying the National Army Tune 2001 .
לירון לופו , Liron Lupo.
שם היצירה/העבודה - ביטחון, חילוץ והצלה.
אפי וויס ואמיר בורשטיין, Effi Weiss & Amir Borenstein
שם היצירה/העבודה - Check It, 2000 .
אליסף קובנר
שם היצירה/העבודה - צורה מושלמת, 2002 .
יולי זיו , Yuli Ziv
שם היצירה/העבודה - אדם, Adam . 2001.
יוחאי אברהמי Yochai Avrahami
שם היצירה/העבודה - ”עמית או טורף”, Friend or Foe . 2002 .
דניאל מאיר, Daniel Meir
שם היצירה/העבודה - Opening , וידאו 2002 .
ווק קוזיק, Vuk Cosic
שם היצירה/העבודה- The Mediterranean Tide Regulation Device, 2002.
The CDA's archives are operating with the support of the Ostrovsky Family Fund and Artis
The CDA's archives are operating with the support of the Ostrovsky Family Fund and Artis
בעידן הדיגיטלי המידע הוא המשאב החשוב ביותר. ככזה הוא הפך בעשורים האחרונים לסחורה הכרחית ומהווה מושא מאבק חשוב בתחרות העולמית על כוח. המחזיק במידע הוא בעל יתרון חשוב בתחרות הכלכלית-יצרנית הגלובלית, בדומה למחזיק במשאבי קרקע או משאבי אנוש.
על מנת להשיג את המידע ולשלוט בו התפתחו מנגנונים מורכבים של גיוס, עיבוד ושליטה. אלה שבידם היכולת לאסוף את המידע או לייצר אותו, לעבד אותו, לפרש אותו ולהפיץ אותו הם בעלי הכוח בחברה המודרנית. מנגנונים אלו היו קיימים, בצורות שונות, גם בתקופות קודמות. המבנה שלהם, צורות הפעולה שלהם והכוח שלהם השתנו במקביל לשינויים הטכנולוגים והתרבותיים שהתחוללו בחברה בתוכה הם פעלו.
העבודות בתערוכה עוסקות, כל אחת בדרכה, בפירוק וערעור מנגנוני המידע, הפיקוח והשליטה המודרניים. מערכות אלו מהוות חלק מרכזי מחיי היומיום שלנו. הן מקבלות ייצוג חיצוני-תרבותי בצורת פעולות או טקסים המתקיימים בחלל הציבורי, ע”י האזרחים וע”י בעלי תפקידים ויש להן ממד טכנולוגי, נסתר, המתקיים מאחורי הקלעים בצורה של פיקוח מרוחק, מעקב מצולם, עיבוד נתונים ממוחשב, ועוד.
”חדר המפקדה” בו מתקיימת התערוכה שימש בעבר כחדר השליטה על תחנת הכוח. החדר נמצא מעל החלל המרכזי ומאפשר צפייה לתוכו ולמעשה על כל התחנה. הוא שימש ”מרכז העצבים” של התחנה והתבצע בו פיקוח כפול: חלון הזכוכית והמרפסת אפשרו צפייה על חלל העבודה המרכזי ועל העובדים בו, ולוחות השעונים, המכוונים ושולחן הפיקוד, אפשרו פיקוח על המכשור של תחנת הכוח.
תחנת הכוח כולה, וחדר השליטה בפרט, מתפקדים כעת כאתר ארכיאולוגי. הם מהווים מצבה לטכנולוגיה בא עבדו ולרעיון הקדמה בכלל. ההתבוננות בחדר במצבו הנוכחי פגיעות המערכת לגורם הזמן, ההתישנות שלה, חוסר הפונקציונאליות שלה, הופכת אותה לעוד תוצר של תקופה, לשריד של ”רוח הזמן” ושל התרבות בתוכה היא התקיימה.
הסיור בחלל מתקשר לחויה של צפיה בסרטי מדע בדיוני ישנים בהם נראה העתיד, כפי שהוא נתפס בעבר, כמוצג ארכיאולוגי.
העבודות המוצגות בתערוכה מחזירות לחדר במעט את תפקודו המקורי, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים עכשויים של וידאו אינטרנט וסאונד, אותם כלים המשמשים גם למטרות מעקב ובקרה. אולם המתח בין הטכנולוגיה העכשוית לזו הקדומה מכניס את האמצעי הבקרה והשליטה המתקדמים, המעניקים את הכוח למנגנוני איסוף המידע, לקונטקסט של זמן והיסטוריה, קונטקסט בתוכו המוחלטות והעוצמה שלהם מתערערים.
אמנים משתתפים:
יעל ברתנא, Yael Bartana
שם היצירה/העבודה - Disembodying the National Army Tune 2001 .
לירון לופו , Liron Lupo.
שם היצירה/העבודה - ביטחון, חילוץ והצלה.
אפי וויס ואמיר בורשטיין, Effi Weiss & Amir Borenstein
שם היצירה/העבודה - Check It, 2000 .
אליסף קובנר
שם היצירה/העבודה - צורה מושלמת, 2002 .
יולי זיו , Yuli Ziv
שם היצירה/העבודה - אדם, Adam . 2001.
יוחאי אברהמי Yochai Avrahami
שם היצירה/העבודה - ”עמית או טורף”, Friend or Foe . 2002 .
דניאל מאיר, Daniel Meir
שם היצירה/העבודה - Opening , וידאו 2002 .
ווק קוזיק, Vuk Cosic
שם היצירה/העבודה- The Mediterranean Tide Regulation Device, 2002.
The CDA's archives are operating with the support of the Ostrovsky Family Fund and Artis
The CDA's archives are operating with the support of the Ostrovsky Family Fund and Artis